Encyclopedie van de Opera - A

Andriessen

 

© Paul Korenhof

 


Andriessen - familienaam van een aantal Nederlandse kunstenaars, vnl. musici, afkomstig uit Haarlem. Tot de familie Andriessen behoren:

Hendrik Andriessen (Haarlem 17 sept. 1892 - Haarlem 12 april 1981) - Nederlands musicoloog, organist en componist, directeur van de conservatoria in Utrecht (1937-1949) en Den Haag (1949-1958), hoogleraar muziekwetenschap te Nijmegen (vanaf 1952). Hij componeerde de opera Philomela op een libretto van Jan Engelman (1950).

Jurriaan Andriessen (Haarlem 15 nov. 1925 - Den Haag 23 aug. 1996), Nederlands pianist en componist, zoon van Hendrik Andriessen. Hij schreef de televisie-opera Kalchas (1959) en in opdracht van de Stichting Het Schoolconcert de opera buffa Het zwarte blondje voor sopraan, bariton, piano en clavecimbel (1964). Van zijn theatergevoel getuigt daarnaast enkele balletten, een grote hoeveelheid toneelmuziek voor de Haagse Comedie en zijn filmmuziek voor o.a. Dorp aan de rivier van Fons Rademakers.

Louis Andriessen (Utrecht 9 juni 1939) - componist, leerling van zijn vader Hendrik Andriessen, Kees van Baaren en Luciano Berio en mede-componist van de ‘anti-imperialistische’ opera Reconstructie op teksten van Hugo Claus en Harry Mulisch (1969). Hoewel zijn aversie tegen traditionele vormen leek te leiden tot afkeer van het muziektheater, bevinden zich onder zijn lange reeks composities diverse werken die wel degelijk ‘theatraal’ gedacht zijn, o.a. De materie (1989), Rosa, a Horse Drama (1994) en Writing to Vermeer (1999), de beide laatste i.s.m. de cineast Peter Greenaway. Hoewel dit laatste werk redelijk 'dramatisch' van opzet was, keerde hij zich met de van diepzinnige bedoelingen doordrenkte 'filmopera' La Commedia (2008), op een mix van teksten uit o.m. de Bijbel en de Divina commedia van Dante, weer duidelijk af van traditionele operavormen. Nog verder ging hij in de door een groot deel van de Nederlandse pers omjubelde 'groteske' Theatre of the World. Ondanks een ingenieuze vormgeving door Pierre Audi die een groots spektakel opleverde, kan deze 'magische reis door ruimte en tijd' echter gezien worden als een zweverige en overladen lappendeken van modieuze symboliek en quasi-diepzinnige bedoelingen die iedere relatie met dramatiek en menselijkheid mist.

terug naar alfabet

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links