CD & DVD-recensie Gimme the blues!
© Aart van der Wal, juni 2017
|
Degenen die de (verre van traditionele) Nieuwjaarsconcerten van het Nederlands Blazers Ensemble hebben gehoord, bekeken of bezocht weten natuurlijk als geen ander wat van deze dvd en cd te verwachten is: een uitgesproken klank- en kleurrijk spektakel dat altijd weer weet te verrassen. Misschien is theaterspektakel nog wel een betere omschrijving, want zoals het op het podium (en ernaast!) toegaat lijkt het meer op echt theater, terwijl 'spektakel' misschien wel een wat negatieve connotatie heeft. In de betekenis van een - en ik citeer Van Dale - luidruchtig optreden. Daarvan is nooit ook maar enige sprake: daar zijn deze musici gewoon te goed voor. Luidheid em luidruchtigheid zijn zeker in de muziek trouwens geen elkaar overlappende begrippen. Gelukkig maar! Wat is een belangrijk element van het Nieuwjaarsprogramma van dit fenomenale ensemble? Ik denk dat het de geraffineerde, zo u wilt uitgekiende opbouw ervan is. Het lijkt allemaal van begin tot eind geïmproviseerd, maar ik weet dat er op het kantoor van het NBE langdurig over wordt gebrainstormd alvorens het programma vaste vorm gaat aannemen. Dit jaar was het thema net zo verrassend als in voorgaande jaren: 'Gimme the blues' ('Geef me de blues'). De titel zegt het al, het is geen echt 'klassiek' programma geworden, zelfs geen cross-over, maar dat hoeft ook niet. Er is (gelukkig!) meer tussen hemel en aarde en dat draagt het ensemble met enthousiasme en overtuiging ook uit. Noem het wereldmuziek, want dat is het in feite. Ik citeer uit het boekje: 'Bluesmuziek. Ooit ontstaan in de verzengende hitte van katoen- en koffieplantages, waar slaven het eindeloze neerdalen van hun ploegen in de grond gaande hielden met ritmische gezangen. Blues: muziek waarin je uiting kunt geven aan je verdriet en kunt vertellen over je lijdensweg. Muziek die verbindt, troost biedt en alle ellende even doet vergeten.' Het NBE bracht op 1 januari 2017 in de Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw de blues naar eigen zeggen in zijn 'meest universele vorm'. Daar zat ook een - zij het klein - uitstapje in naar de Barok (Purcell en Bach), met als hoofdschotel de blues uit de vorige eeuw naast de blues van 'morgen'. Die laatste categorie werd vertegenwoordigd door jonge talentvolle musici (het NBE heeft altijd al een fijne neus gehad voor jong talent). Blues uit de zuidelijke Amerikaanse staten, uit het Midden-Oosten (het kan echt!), uit Oost en West, van toen en nu. Op dat thema konden jonge componisten zich ruimschoots uitleven. Ruim honderd jongeren deden mee aan de jaarlijkse compositiewedstrijd 'Op weg naar het Nieuwjaarsconcert'. En zoals dat meestal gaat: velen geroepen, weinigen uitverkoren. In de laatste categorie: Daniel Apol (16 jaar, uit Groningen), Shaza Manla (13 jaar, uit Haarlem) en Rebecca de Vlugt & Jeroen Bakker (17 jaar, uit Sneek), samen met hun bandleden van Soundboxx: Jeline Weening, Elbrich van Stralen, Zorin Wijnands, Michiel Vossenberg, Wessel Feenstra en Haico Postma. De aldus gemaakte composities moesten uiteraard voor het NBE nog wel worden gearrangeerd, een klus die werd gedaan door Julian Schneemann, Hans van der Heide en Reinout Douma, bekende namen ook in dit metier. Het was op Nieuwjaarsdag 2017 weer een absoluut uniek evenement dat met 'happening' misschien wel het beste is aangeduid. De cd en dvd vormen de weerslag van de rechtstreekse door de VARA verzorgde tv-uitzending. Het klinkt als een klok en de beeldregistratie is voortreffelijk. Gimme the blues! index |
|