![]() DVD-recensie Vocaal feest in stomme film
© Paul Korenhof, oktober 2013
|
Regisseurs hebben het tegenwoordig maar moeilijk. Een opera gewoon op basis van tekst en muziek regisseren kan gewoon niet meer. Je moet er iets bijzonders van maken en liefst ook nog iets origineels. Toen Davide Livermore in 2012 tijdens een belcantofestival in Caramoor (Katonah) de Amerikaanse première van Rossini's zelden uitgevoerde 'dramma con cori' Ciro in Babilonia op het toneel zette, een voorstelling die enkele maanden later in Pesaro herhaald zou worden, kwam hij op een lumineus idee: hij ging de opera op het toneel ensceneren als een zwijgende film. Opera, het 'geluidsdrama' bij uitstek, als stomme film, je moet er inderdaad maar opkomen! Nu moet ik wel toegeven dat Ciro in Babilonia zich niet zo makkelijk overtuigend op het toneel laat zetten. De 19-jarige Rossini schreef het werk in 1812 voor een uitvoering in Ferrara tijdens de vastentijd, wat betekent dat het vóór alles de schijn moest hebben van een 'bijbels oratorium' en iedere theatrale frivoliteit was daarbij uit den boze. Zelfs de benaming 'opera' was verboden en dus plakten Rossini en zijn librettist Francesco Aventi er maat het etiket 'dramma per cori' op, ondanks het feit dat het aandeel van het koor in feite heel bescheiden is. Hier is die zangeres in kwestie de jonge Spaanse mezzosopraan Carmen Romeu wier stem verre van lelijk klinkt en die ik ook graag een aria met meer tonen had horen zingen. Tegen de tijd dat zij toe is aan haar 'aria di sorbetta', hebben wij echter al twee en een half uur achter de rug met Rossini-zang op - vrijwel altijd - het hoogste niveau. Zo schaars als Verdi-zangers geworden zijn, zo goed zitten we momenteel in de Rossini-specialisten, waarbij vooral het aantal virtuoze tenoren opvalt. De Amerikaan Michael Spyres, die ik eerder in verschillende andere partituren hoorde, is ook weer zo'n ontdekking, virtuoos in al zijn fiorituren, krachtig door alle registers heen helder, vol in zijn timbre en uiterst betrouwbaar in zijn ademsteun, niet onbelangrijk in een rol die twee octaven omspant en overal evenveel stem en virtuositeit vereist. Zowel in Amerika als in Italië werden de productie gedirigeerd door Wil Crutchfield, geen echte echte specialist in dit repertoire maar wel iemand met gevoel voor de periode. Zijn samenenwerking met het koor en orkest uit Bologna verliept echter niet helemaal vlekkeloos en vooral het koor loopt in het begin soms flink uit de pas. Op basis van één enkele voorstelling is alleen moeilijk te bepalen in hoeverre de regisseur hiervoor verantwoordelijk was. Het verdere verloop biedt een mengeling van 'echt' theater en filmprojecties, inclusief de bijbehorende flikkerende beelden en af en toe een tussentekst om de handeling duidelijk te maken (in dit geval overigens helemaal niet zo onwelkom), maar de aankleding roept weer vraagtekens op. Het libretto is gesitueerd in het oude Babylon ten tijde van Daniël in de leeuwenkuil en bevat dus ook de scène waarin de koning plotseling op de wand de woorden 'mane thekel phares' ziet verschijnen. Op zich natuurlijk ook al onlogisch omdat de Babyloniërs in spijkerschrift schreven, maar zo wil de overlevering het nu eenmaal. (Laten we eerlijk zijn: Pilatus heeft ook nooit 'quid est veritas?' gezegd en Julius Caesar evenmin 'alea iacta est'; als zij zich inderdaad in die zin hadden uitgelaten, hadden beiden het vrijwel zeker in het Grieks gedaan.) Ciro in Babilonia is een niet al te sterke jeugdopera met goede tot uitstekende muziek en enkele virtuoze aria's. De grootste zwakheden liggen in de lengte en het hybride karakter van deze 'oratorium-opera', maar ook nu kan ik alleen maar constateren dat regisseur en ontwerpers de componist een grotere dienst hadden bewezen, als zij het werk een beetje serieus hadden genomen. Geen kwaad woord echter over de uitstekende registratie en vooral het uitstekende audiospoor, dat de tot nu toe beschikbare cd-versies van deze jeugdopea ver achter zich laat. In het redelijk informatieve dvd-boekje ontbreekt echter weer ieder spoor van een dvd-indeling en dat is zeker bij zo'n onbekend werk bijzonder onhandig. Je zult in een drie uur durende opera maar op zoek zijn naar die ene aria . . . index |
|