Componisten/werken Bernard van Beurden (1933 ~ 2016)
© Thea Derks, 19 mei 2016
|
||
Muziekleven verliest kleurrijk figuur in Bernard van BeurdenComponist enthousiasmeerde amateurs voor eigentijdse muziek“Thea, ik móet het nummer van die concertorganisator hebben!”, klonk zijn gebiedende bariton in mijn oor. Bernard van Beurden (1933-2016) belde steevast vanuit Zuid-Frankrijk, waar hij woonde – in Amsterdam had hij een bescheiden pied-à-terre. Ik had hem als muziekjournalist vaker geïnterviewd en leek de aangewezen persoon hem aan informatie uit zijn verre vaderland te helpen. Vervolgens zaten we uren te kletsen, over de vele projecten die hij enthousiast ter hand nam. Bernard zal nooit meer bellen: zondag 15 mei overleed hij, 82 jaar oud. Bernard van Beurden was een hartelijke en kleurrijke man, die veel betekend heeft voor de moderne muziek in ons land. Hij was als pedagoog verbonden aan de Muziekschool in Amsterdam, de Theaterschool in Amsterdam en aan het Conservatorium in Rotterdam. Hij was een hartstochtelijk promotor van de muziekbeoefening door amateurs en gaf vele workshops, niet alleen in Nederland maar ook in de rest van Europa. In 1974 publiceerde hij het Werkboek voor muziek van nu, dat in het Zweeds vertaald werd. Niks behaagzieke deuntjes Niet zelden koos hij maatschappelijk relevante thema’s, zoals bijvoorbeeld I am Ericka voor gemengd koor, dat hij in 1972 componeerde op teksten van Black Panther activiste Ericka Huggins. In 1990 schreef hij Soweto voor gemengd koor, twee strijkkwartetten, contrabas en slagwerk, op een gedicht van de Zuid-Afrikaanse antiapartheidsstrijder Daniël P. Kunene. Vijftien jaar later ontstond Boulevard des Misères voor jeugdharmonieorkest, zangsolisten, sprekers en vrouwenkoor, voor de 63e herdenking van het eerste treintransport vanuit Westerbork. Hierin verwerkte hij teksten van kampbewoners, zoals: “Zij had een onvoldoende voor aardrijkskunde die laatste dag, maar wist een week later precies waar Treblinka lag.” Miskend maar niet verslagen Dat remde zijn creativiteit overigens geenszins af: hij was nog volop actief. Op 21 oktober klinkt in de Amsterdamse Noorderkerk de wereldpremière van Via Dolorosa, dat hij componeerde voor het Galakoor. Trouw aan zichzelf vertelt hij hierin het lijdensverhaal aan de hand van citaten van vermoorde grootheden als Martin Luther King, Socrates, Ghandi en Harvey Milk. Begin 21ste eeuw ontdekte Bernard ook de zegeningen van email. In een van zijn laatste berichten keek hij terug op het Musisch Lab, een muziekwerkplaats voor amateurs die hij in 1969 had opgezet. “Toen het steeds meer een praatgroep werd onder druk van een aantal figuren ben ik eruit gestapt. Dat gelul over maatschappelijk relevante noten heeft nooit zoden aan de dijk gezet. Je te salue!” Ik zal zijn onverbloemde uitspraken en dwingende telefoontjes missen. Bernard, het ga je goed, je te salue! index |
||