De Marinierskapel, meer concertant dan marcherend!

© Tjako Fennema, september 2015

Semper luvenalis

Marine Band of the Royal Netherlands Navy (Marinierskapel) o.l.v. Peter Kleine Schaars

Aliud ACD BL086-2 63' (sacd)

Opname maart/april 2015, Van Ghentkazerne, Rotterdam

Semper fidelis (altijd trouw) laat de Marinierskapel zich met strakke regelmaat in concert en op geluidsdrager horen. Uit mijn ouderlijk huis heb ik nog een 25 cm lp vanuit de exercitieplaats van de Van Ghentkazerne te Rotterdam en ik bewaar bijzondere herinneringen aan een Philips 1972-opnamesessie met een versterkte Marinierskapel in Wagner for band in de Prinsekerk aan de Statensingel te Rotterdam. Waar de Luchtmachtkapel zich ontpopte tot een swingend showorkest met glitter en glamour blijft de Marinierskapel, anno 1945, trouw aan het wapen, alhoewel ze net zo gemakkelijk een toernee met de jazztrompettist Eric Vloeimans ondernemen. Deze super audio DSD-cd biedt concertmarsen met een dwarsdoorsnee uit het militaire tweekwartsrepertoire met titels als Mit vollen Segeln, Kaiser Friedrich Fanfare, Hello Red Marines en Maarschalk Zhokuvmars. Van de componisten herken ik slechts Offenbach, Fucik en Sousa, alhoewel de naam van de pruisische Kapellmeister Friedrich Wilhelm Voigt me deed opveren. Hij arrangeerde veel Wagnermuziek voor harmonieorkest en verwierf daarmee grote faam. Maar terug naar de Marinierskapel, hier klinkend met hout (klarinetten, hobo's, fagotten een contrabas) en gesecondeerd door het tamboer- en pijperkorps van de Marine. Aan het label Supraphon dank ik de nodige lp's van blaaskapellen, terwijl mij om onduidelijke redenen met zekere regelmaat cd's van Engelse fabrieksbands worden toegestuurd. Beide landen kunnen bogen op een blaascultuur waaraan slechts ons Limburg kan tippen, zoals bekend de provincie van waaruit menig koperblazer in onze landelijke orkesten wordt gerecruteerd. Waar de Engelse fabrieksbands toch naar een Leger des Heilsgeluid neigen (alhoewel de Gustav Holst-suites er doorgaans uit spuiten), klinken de Tsjechen - net als menige Duitse kapel - 'schneidig'. Pittig, zouden we zeggen, met accent op de spijkerlaars-maat. En dat is een begrip dat naar mijn inschatting in ons land weinig opgeld doet. Misschien vindt onze landsaard dat te militaristisch? Waarbij we vergeten dat het juist de Platzkonzerte van de militaire kapellen zijn die ook in ons land de muziek onder een groot publiek bracht, in dorp en stad. Voor de op deze cd geselecteerde werken heb ik weinig vergelijkingsmateriaal, alhoewel die fameuze meer dan vijftig jaar oude Mercury-opnamen van de Eastman Rochester Band onder Frederick Fennell altijd aan de horizon dreigen. Wie een virtuoos concertant optredend harmoniekorkest wil horen of oprecht fan is, is met deze vlekkeloos gespeelde cd goed uit, met complimenten voor het welverzorgde cd-boekje. Wie iets pittigers wil horen -met knevel en Pickelhaube zogezegd - komt toch bij onze oosterburen terecht (Duitsland, Tsjechië en Oostenrijk). Deze cd met concertmarsen werd opgenomen in de Van Ghentkazerne in een ruimtelijke en ietwat droge akoestiek en biedt een goed totaalbeeld; en een muur van geluid zonder dat de luisteraar de indruk heeft van 2 x 24 kanalen mono tot stereo samengesmeed. En laten we niet vergeten: de Marinierskapel (MarKap) is toch de trots van Oud Rotterdam. www. defensie-marinierskapel.nl.

(Naschrift: met dank aan de marinierskapel: voorbijgangers - een schoolklasje ook - langs ons huis werpen een schichtige blik naar binnen bij het horen van de marsmuziek, maar richten hun pas naar de tweekwartsmaat. Oerinstinct?)

______________________
Beluisterd in SA via en QUAD 66/303-combinatie op ESL-57 luidsprekers.