© Siebe Riedstra, januari 2017

Zebeljan: The Horses of Saint Mark (Illumination for orchestra) – Rukoveti (Five Songs for soprano and orchestra) – The Minstrel's Dance (voor kamerorkest) - Seliste (Deserted Village, Elegy for string orchestra) - Escenas picaras - Sinfonia in 3 Movimenti.

Aile Asszonyi (sopraan), Zebeljan Ensemble (Minstrel's Dance), Janácek Philharmonic Orchestra o.l.v. David Porcelijn

CPO 777 670-2 • 67' •

Opname: september & november 2007, Palace of Culture, Ostrava; december 2007, Belgrade Philharmonic Hall (Minstrel's Dance)

Isidora Zebeljan (1967) is een Servische componist die in Nederland al eens opviel door haar opera ‘Zora D', in juni 2003 opgevoerd door de Opera Studio Nederland in Theater Frascati. Het bleef niet bij die ene productie, want ‘Zora D' is daarna in nog vijf Europese landen gepresenteerd. Opdrachten voor twee volgende opera's kwamen van het festival van Bregenz en het Theater im Revier in Gelsenkirchen. Ook haar filmmuziek trok internationaal de aandacht. Tijd voor een kennismaking dus. Dat kan met deze cd, de eerste die geheel aan haar composities is gewijd, met drie grote orkestwerken, een liederencyclus, en een driedelig werk voor kamerorkest. Hij wordt gedirigeerd door de Nederlandse dirigent David Porcelijn – hoe zou het toch komen dat dirigenten als Bakels, Porcelijn, Soudant en Van Steen geen posities bekleden in Nederland, maar wel buiten de landsgrenzen? Zebeljan schrijft uiterst kleurrijke muziek, uiteraard beïnvloed door de folklore van haar vaderland, en voortbouwend op de taal van de Strawinsky van de Sacre, en het felle orkestrale koloriet van Janacek. De uitkomst is een volstrekt origineel geluid dat direct weet aan te spreken, maar de luisteraar ook aan het werk zet. Een componist om in de gaten te houden.

We zijn inmiddels bijna tien jaar verder; in de tussentijd heeft het Brodsky Quartet een nieuwe cd met kamermuziek van Isidora Zebeljan uitgebracht op het label CPO, en is de onderhavige uit de catalogus verdwenen. Tien jaar geleden een groot probleem voor de verzamelaar, maar nu met één muisklik opgelost. Spotify at the rescue. De nieuwsgierige muziekliefhebber beleeft gouden tijden.