![]() CD-recensie
© Siebe Riedstra, januari 2017
|
Op de website van organist Peter Westerbrink staat de volgende zeer nuttige informatie over het eerste deel van deze uitgave:
Naast de kop 'Franz Tunder in Perspectief' draagt deze cd de ondertitel 'Orgelcultuur van de Hanze'. Norden is welswaar geen Hanzestad, maar het schitterende Schnittger-orgel en de ligging halverwege Harlingen en Hamburg maken dat vele organisten de pelgrimstocht naar deze Oostfriese plaats ondernemen. Voor Westerbrink (1957) is het maar een hele kleine oversteek vanuit Groningen, waar hij eveneens een prachtig instrument tot zijn beschikking heeft als vaste bespeler van het Schnittger orgel in de Der Aa Kerk in de stad Groningen. Daarnaast is hij eveneens de vaste bespeler van het Schnitger orgels in Noordbroek en het Hinsz orgel in Zandeweer. In 1990 richtte hij de Stichting Internationale Groninger Orgelakademie op, tevens het logo waaronder deze cd's verschijnen. Vanuit zijn instrumenten maakt hij zich sterk voor de muziek van Bach en zijn voorgangers. Deze beide cd's (er volgt nog een derde) verschijnen onder de titel Franz Tunder in Perspectief - Orgelcultuur van de Hanze. Ze werden opgenomen op de Schnitger-orgels in Noordbroek en het Duitse Norden, en in het Drentse Anloo. Schitterende instrumenten in een weldadige akoestiek. Franz Tunder (ca. 1615-1667), geboren en gestorven in Lübeck was werkzaam als organist van de Marienkirche aldaar, en initiator van de Abendspielen die onder zijn opvolger Buxtehude als Abendmusiken faam zouden verwerven. Van zijn oeuvre is maar een klein deel overgeleverd, dat met gemak op één cd past. Westerbrink koos ervoor om het in het perspectief van tijdgenoten te plaatsen. Zoals hij zelf zegt: 'Deze muziek kun je heel groot maken, zoals in Norden, maar ook klein en intiem, zoals in Anloo. Als het goed is, zitten deze stukken zó goed in elkaar dat ze interessant genoeg zijn om ook op andere orgels te overtuigen. Ik ga de uitdaging aan om dat te laten zien.' Dat is hem uitstekend gelukt. index |
|