CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, januari 2017

 

Franz Tunder in perspectief 1 & 2 - Orgelcultuur van de Hanze

Tunder: Praeludium in F – Was kann uns kommen an für Not – Canzon in G – Praeludium in g (4) – Christ lag in Todesbanden – Praeludium in g (3)

Scheidt: Nun freut euch – Allein zu dir – Ich ruf zu dir (Görlitzer Tabulaturbuch 1650)

Anonymus: Nun freut euch, lieben Christen gmein

Weckman: Canzon in C – Canzon in G

Hintz: Allein zu dir, Herr Jesu Christ

Neunhaber: Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ

Peter Westerbrink (orgel)

Stichting Internationale Orgelacademie Groningen SIOG 201401 • 78' •

Opname: 29 april 2014, Arp Schnitger Orgel, Ludgerikirche, Norden (D)

* * *

Scheidemann: Praeambulum in F – In dich hab ich gehoffet, Herr – Cantzoenn Canzon ex F

Scheidt: Auf meinem lieben Gott

Tunder: Auf meinem lieben Gott – In dich hab ich gehoffet, Herr – Jesus Christus, unser Heiland – Jesus Christus, wahr' Gottes Sohn

(J) Praetorius: Praeambulum ex F

Weckmann: Praeambulum primi toni a 5

Anonymus: Ein feste Burg –Praeambulum in F – O Mensch, bewein dein Sünde gross

Peter Westerbrink (orgel)

Stichting Internationale Orgelacademie Groningen SIOG 201501 • 76' •

Opname: 18 juni 2015, Arp Schnitger Orgel, Noordbroek & Radeker-Garrels Orgel, Anloo

www.peterwesterbrink.nl

 

 

 

 

 

 

 

 



 


Op de website van organist Peter Westerbrink staat de volgende zeer nuttige informatie over het eerste deel van deze uitgave:

Franz Tunder (1615/14-1667) was organist van St. Marien in Lübeck en liet een hoogst interessant, te weinig gespeeld, oeuvre na, bestaande uit een viertal praeludia, een canzona en een negental koraalgebonden werken, waaronder zeven koraalfantasieën. Deze werken worden door Peter Westerbrink in de tijd geplaatst, door ook anonieme werken en tijdgenoten als Matthias Weckman, Heinrich  Scheidemann, Jacob Praetorius en Andreas Neunhaber in de programmering op te nemen. De cd is de eerste van een driedelige serie ‘Tunder in perspectief'. De opnamen werden gemaakt op het onvolprezen Arp Schnitgerorgel in de Ludgerikirche in Norden.

 Naast de kop ‘Franz Tunder in Perspectief' draagt deze cd de ondertitel ‘Orgelcultuur van de Hanze'. Norden is welswaar geen Hanzestad, maar het schitterende Schnittger-orgel en de ligging halverwege Harlingen en Hamburg maken dat vele organisten de pelgrimstocht naar deze Oostfriese plaats ondernemen. Voor Westerbrink (1957) is het maar een hele kleine oversteek vanuit Groningen, waar hij eveneens een prachtig instrument tot zijn beschikking heeft als vaste bespeler van het Schnittger orgel in de Der Aa Kerk in de stad Groningen. Daarnaast is hij eveneens de vaste bespeler van het Schnitger orgels in Noordbroek en het Hinsz orgel in Zandeweer. In 1990 richtte hij de Stichting Internationale Groninger Orgelakademie op, tevens het logo waaronder deze cd's verschijnen. Vanuit zijn instrumenten maakt hij zich sterk voor de muziek van Bach en zijn voorgangers. Deze beide cd's (er volgt nog een derde) verschijnen onder de titel Franz Tunder in Perspectief – Orgelcultuur van de Hanze. Ze werden opgenomen op de Schnitger-orgels in Noordbroek en het Duitse Norden, en in het Drentse Anloo. Schitterende instrumenten in een weldadige akoestiek. Franz Tunder (ca. 1615-1667), geboren en gestorven in Lübeck was werkzaam als organist van de Marienkirche aldaar, en initiator van de Abendspielen die onder zijn opvolger Buxtehude als Abendmusiken faam zouden verwerven. Van zijn oeuvre is maar een klein deel overgeleverd, dat met gemak op één cd past. Westerbrink koos ervoor om het in het perspectief van tijdgenoten te plaatsen. Zoals hij zelf zegt: ‘Deze muziek kun je heel groot maken, zoals in Norden, maar ook klein en intiem, zoals in Anloo. Als het goed is, zitten deze stukken zó goed in elkaar dat ze interessant genoeg zijn om ook op andere orgels te overtuigen. Ik ga de uitdaging aan om dat te laten zien.' Dat is hem uitstekend gelukt.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links