Moreno-Torroba: Suite CastellanaLa Seguidilla

Tarréga: Recuerdos de la Alhambra

Pujol: El Abejorro

Enno Voorhorst (gitaar)

Challenge Records CC72601 • 59' •

Opname: dec. 2011, Kapucijnenklooster Velp

Enno Voorhorst (1962) is in gitaarspelend Nederland een begrip, en docent aan het Haags Koninklijk Conservatorium. In de loop van zijn carrière bracht hij verschillende cd’s uit, te beginnen met een schijf die geheel was gewijd aan Augustin Barrios Mangoré voor het label Sony – later heruitgebracht op Brilliant. Op het label Naxos zie ik een Barrios vol. 2 voorbijkomen, plus een uitgave met bewerkingen van Bach. Brilliant levert ook nog een bijdrage onder de titel Chaconne. Het label Ottavo leverde twee cd’s in duoformaties. Nu verschijnt er een gloednieuwe cd op het label Challenge. Tijd voor een kennismaking.

Hoewel de titel van deze cd duidelijk genoeg is, begint de uitgebreide en zeer lezenswaardige tekst op een punt waar u en ik ons afvragen: who the hell was Augustin Barrios. Een bijgeleverde intrigerende foto van een meneer met een gitaar, lippenstift en een hoofddoek met versiersels roept alleen maar meer vragen op. Augustin Barrios (1885-1944) was de eerste grote gitaarvirtuoos die de muziekgeschiedenis heeft voortgebracht. Hij werd geboren in Paraguay, trok rond in Zuid-Amerika, stak over naar Europa waar hij triomfen vierde, en keerde uiteindelijk weer terug naar Latijns Amerika. Hij heeft nooit leren componeren, maar dat hinderde hem niet om zo’n driehonderd werken te produceren. Enige tientallen daarvan behoren nog steeds tot het vaste repertoire van iedere gitarist. Barrios was de Paganini van de gitaar en de directe voorloper van Andrès Segovia.

De titel Around Barrios mag letterlijk worden genomen. We hebben het hier niet over Barrios de componist, maar over de virtuoos Barrios Mangoré, zoals hij zich later placht te noemen. Vooral repertoire van beroemde voorgangers en opdrachtwerk van tijdgenoten komt hier aan de orde. Daar horen natuurlijk klassiekers bij als Recuerdo de Alhambra van Francisco Tarréga en de Suite Castellano van Federico Moreno-Torroba. Jammer dat Barrios’ meesterstuk, La Catedral, hier ontbreekt. Dat de Cinq Preludes (1940) van Villa-Lobos alleen vertegenwoordigd zijn door nummer vijf is al even spijtig. Er was nog ruimte beschikbaar, en als je nou toch bezig bent......

Om positief te eindigen: dit is gewoon een prachtige cd, volgespeeld door een meestergitarist die getuige zijn agenda heel veel concerten geeft, ook bij u in de buurt. Op deze cd bewijst hij dat u eens moet gaan luisteren. Enno Voorhorst is een gitarist die je het weerbarstige instrument gitaar doet vergeten, en dat is een groot compliment.