CD-recensie
© Siebe Riedstra, april 2025 |
De balletmuziek die Giuseppe Verdi tussen 1847 en 1894 schreef voor zes van zijn zesentwintig opera's werd uit nood geboren. In de Italiaanse uitvoeringspraktijk maakte ballet geen deel uit van de handeling, maar werd als intermezzo of na afloop gepresenteerd. In Parijs was dat anders: daar was een divertissement in de derde akte van een opera een verplicht nummer. Wie in Parijs zijn werk wilde presenteren – en wie wilde dat niet – was gedwongen om een ballet aan zijn partituur toe te voegen. In Verdi's geval heeft dat een handvol werken opgeleverd die de concertzaal nauwelijks bereiken en ook slechts mondjesmaat worden opgenomen. Het ballet uit Les Vêpres siciliennes heeft even een zelfstandig leven geleid onder de naam Les quatre saisons, en de balletmuziek voor Macbeth wordt soms voor een productie van de opera van stal gehaald. De enige keer dat Verdi op eigen initiatief balletmuziek componeerde was voor de productie van Aida in Cairo. De overige balletten, alle voor Parijs, zijn die voor Otello, Jérusalem, Don Carlos, en Le trouvère. Het Münchner Rundfunkorchester is het ‘andere' orkest dat werkzaam is voor de Bayerische Rundfunk en staat sinds 2017 onder leiding van de Kroatische dirigent Ivan Repusic (1978). Samen zorgden ze eerder voor opnamen van vier complete opera's van Verdi: Luisa Miller, I due Foscari, Attila en I Lombardi. Orkest en dirigent zijn kennelijk gepokt en gemazeld in dit repertoire, voortreffelijk gespeeld en schitterend opgenomen. Uniek programma, ideaal gepresenteerd. index |
|