CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, augustus 2020

Belgian Trombone ID

Meulemans: Suite voor vier bazuinen in ut

Maes: Fragment voor vier bazuinen

(de) Boeck: Fantasie voor bazuin en klavier

Lassen: Zwei Phantasiestücke, trombone en strijkorkest (arr. Piet Stryckers)

Fétis: Trio pour trombones Quatuor pour trombones Quintetto pour trombones

Wambach: Concertaria, trombone en strijkorkest

Jongen: Aria et Polonaise, op. 128, trombone & piano

Goeyvaerts: Plikonamu Micucona, trombone & piano

Severens: Aber, trombone & contrabas

Bram Fournier & Friends
Bram Fournier (trombone), Yasuko Takahashi (piano), The Bone Project, Casco Phil o.l.v. Benjamin Haemhouts
Et'cetera KTC 1674 • 60' •
Opname: oktober 2019, Onze Lieve Vrouwe Kerk, Mariekerke (B)

   

Deze opname is het resultaat van een artistiek onderzoeksproject naar Belgische muziek voor trombone aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen (AP Hogeschool). Uit dat rijke repertoire maakte Bram Fournier een gevarieerde selectie die bijna 150 jaar Belgische trombonemuziek overspant, van François-Joseph Fétis, de pionier van het Belgische muziekleven, tot de eigentijdse componist Koen Severens.

Aldus de tekst waarmee de (Nederlandse) toelichting bij deze cd opent. Bram Fournier is solotrombonist van het Munttheater in Brussel; hij studeerde aan het Lemmens Instituut te Leuven en aan het Antwerps Conservatorium, waar hij met onderscheiding afstudeerde. Zoals hierboven aangegeven verschijnt deze cd in het kader van een studieproject dat hij uitvoert in het kader van Labo XIX & XX (Koninklijk Conservatorium Antwerpen) / Studiecentrum Vlaamse Muziek. Uit de lijst van componisten blijkt zonneklaar dat hier het hele spectrum van Vlaamse componisten aan bod komt, aangevuld met de Waling Joseph Jongen en een buitenlander die zich in België vestigde, de Deen Eduard Lassen. De titel, Belgian Trombone ID, is een internationale verwijzing naar de identiteit van de trombone in het Belgische muziekleven sinds François-Joseph Fétis (1784-1871). Fétis is de oudste componist van dit gezelschap, en levert als directeur van het Brussels Conservatorium een drietal didactische werkjes voor drie, vier en vijf trombones. In zijn tijd ongetwijfeld nog bedoeld voor ventieltrombones, maar hier gespeeld op schuiftrombones, net als alle andere werken op deze cd.

De meest opvallende bijdrage in deze verzameling is ook de kortste: Plikonamu-Micucona van Karel Goeyvaerts (1923-1993), geboren en overleden in Antwerpen. Goeyvaerts heeft faam verworven met zijn Sonate voor twee piano's uit 1951, het eerste streng doorgecomponeerde totaal seriële werk in de muziekgeschiedenis. Goeyvaerts was een nieuwsgierige muzikant, die zich niet beperkte tot het serialisme, maar zich daarna met alle nieuwe voorbijkomende stromingen bezighield. In dit werkje uit 1979 laat hij in krap drie fascinerende minuten horen hoe een intelligent mens uit de weg kan met het minimalisme.

Een andere opvallende bijdrage stamt het kan bijna niet anders van Joseph Jongen (1873-1953), een componist met een kolossale portefeuille waarin altijd weer nieuwe pareltjes te vinden zijn, zoals deze Air et Polonaise, een verplicht werk voor het eindexamen trombone in 1944 aan het Brussels Conservatorium, waar zijn broer Léon directeur was.

Het jongste werk, Aber uit 1988, is afkomstig van Koen Severens (1959) en is geschreven voor de zeldzame combinatie trombone en contrabas. Twee werken springen eruit door hun romantische karakter, benadrukt door de begeleiding van een strijkersensemble: Zwei Phantasiestücke van Eduard Lassen (1830-1904) en een Concertaria van Emile Wambach (1854-1924). De cd opent met de Suite voor vier bazuinen van Arthur Meulemans (1884-1956), de bekendste componist van zijn generatie en de schepper van een kolossaal oeuvre. Zijn Suite voor vier bazuinen uit 1942 is knap gemaakt maar ook een tikje voorspelbaar.

Al met al een interessante inkijk in repertoire dat voor de meeste muziekliefhebbers onzichtbaar blijft achter de muren van de conservatoria. Bram Fournier & Friends hebben met technisch meesterschap, liefde voor het instrument en diepgravend inzicht gezorgd voor een prachtige staalkaart van de trombone in het Belgische muziekleven van de afgelopen honderdvijftig jaar. Een extra compliment verdient de Hogeschool Antwerpen voor het faciliteren van dit soort projecten, waarin de praktijk van het musiceren wordt gekoppeld aan musicologisch onderzoek. Hulde!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links