CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, april 2019

 

Tmesis Ensemble – Echoes

Debussy: Prélude à l'après-midi d'un faune - Bruyères

Neyrinck: Debussy Echo

Schönberg: Kammersymphonie nr. 1 op. 9

Ravel: Alborada del gracioso

Saint-Saëns: Danse macabre op. 40

Tmesis Ensemble
Et'cetera KTC 1640 • 49' •

 

Tmesis is een oud-Grieks stijlfiguur dat een zin of woord 'onderbreekt' of 'splitst'. Dit retorisch stijlfiguur ontleedt letterlijk een woord of zin door er een ander woord of andere zin pal tussen te plaatsen – een 'snijding' of 'gravure' die het gehele reliëf net intens beklemtoont door haar te onderbreken.
Neen, deze jonge musici denken niet in hokjes: programma's vol 'tmesis' (ofwel 'breuken') leiden dan ook tot originele contrasten. Repertoire in kwintetformatie versus duo, trio, enzovoort; klassieke alsook hedendaagse muziek; een originele mise en scène maakt komaf met de formele podiumervaring; eigen arrangementen werpen nieuw licht op authentieke meesterwerken ... - de mogelijkheden zijn eindeloos!

Bovenstaande tekst in kreupel Nederlands/Vlaams staat niet in het boekje bij deze uitgave, maar op de website van het ensemble. Ze weerspiegelt het jeugdige enthousiasme dat hen bezielt, en dat zijn weerslag vindt in hun musiceren. Ze weerspiegelt ook de situatie waarin veel beginnende musici zich bevinden, nu in rap tempo de ‘job opportunities' voor hun ogen verdwijnen. Dus zien we een toename van duo's, trio's, strijkkwartetten, en ensembles in de meest wonderlijke samenstellingen als paddestoelen uit de grond schieten.

Dit is het debuut van het zeer jonge ensemble, geboren in 2016, mogelijk gemaakt door Beeldenstorm, een organisatie die als missie heeft: ‘revolteren tegen vastgeroeste clichés en dwarsliggen voor ieder vooroordeel en doemdenken'. Dat willen we allemaal wel, dus als u nieuwsgierig bent, www.beeldenstorm.be heeft het antwoord.

Jammer dat de blabla overheerst in dit uitstekend uitgevoerde programma, dat gewoon een beeld geeft van het repertoire waarmee ze proberen te scoren, en dat gespeeld wordt door twee strijkers, twee blazers en een piano. Daarvoor moeten natuurlijk arrangementen verzorgd worden, en die klus wordt met eclatant succes geklaard door Tim Mulleman en Frederik Neyrinck. De levensgrote vraag die oprijst is: waarom? Vijf getalenteerde bloedjonge musici besteden alles wat ze kunnen geven aan arrangementen van de Danse Macabre en de Prélude à láprès-midi d'un faune. Anton Webern maakte voor deze bezetting een arrangement van de (eerste) Kammersymphonie van zijn leraar Arnold Schönberg, en die was uit nood geboren. In een tijd zonder geluidsdragers was elke noodgreep geoorloofd.

Er is een andere insteek mogelijk, die te maken heeft met de concertpraktijk van alledag en de noodzakelijkheid tot overleven in een veranderend muzieklandschap. Kleinschalige concerten die deze werken dichterbij een publiek brengen, met de mogelijkheid om de cd tijdens een meet and greet aan de man te brengen. In de praktijk werkt dat prima, en vanuit die gedachte wens ik het Tmesis Ensemble heel veel succes. Ze verdienen het.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links