CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, augustus 2019

Richard Stoltzman Palimpsest

Bach: Chromatische Fantasie en Fuga BWV 903 (bew. R. Stoltzman) Chaconne BWV 1004 (bew. M. Stoltzman voor marimba solo)

Ravel: Pavane pour une infante défunte (bew. R. en M. Stoltzman)

McKinley: Mostley Blues nr. 2, 8 & 12, voor klarinet en marimba

Zorn: Palimpsest voor klarinet en marimba

Piazzolla: Tango-Étude nr. 5 voor klarinet Fuga y misterio (bew. R. Stoltzman)

Richard Stoltzman (klarinet), Mika Stoltzman (marimba), Héctor del Curto (bandoneon), Pedro Giraudo (contrabas)
Avie AV2409 • 60' •
Opname: febr. 2018, Recital Hall of the Performing Arts Center, State University of New York at Purchase

   

Richard Stoltzman (1942) behoort tot de wereldtop van het klarinetgilde, zowel in het klassieke genre als in de jazz in beide categorieën behaalde hij Grammy Awards. Met zijn 77 jaren heeft hij als uitvoerend musicus veteranenstatus bereikt, maar te oordelen naar zijn spel op deze cd heeft zijn leeftijd nergens een stempel nagelaten. Hij presenteert zich hier samen met zijn echtgenote, de marimbavirtuose Mika Stoltzman, in een programma dat alle facetten van beider spel bestrijkt van jazz tot klassiek. Zowel in transcripties (Bach, Piazzolla), en jazzy bewerkingen (Ravel), als originele werken (Zorn, McKinley), die speciaal op verzoek van het echtpaar werden geschreven voor de combinatie klarinet en marimba. Net als Richard is Mika ook een goede bekende in de jazz scene.

Het repertoire op dit recital is in de eerste plaats gekozen om de combinatie klarinet en marimba in een zo veelzijdig mogelijk scala aan stijlen te laten horen, van Bach tot jazz. De eenstemmige Chromatische fantasie is op papier een logische kandidaat voor de klarinet, en de goeddeels driestemmige fuga sluit daar met behulp van marimba en bandoneon goed op aan. De transcriptie van de Chaconne voor vioolsolo naar de marimba door Mika Stoltzman is zo dicht mogelijk bij het origineel gebleven, en weet ondanks het gedwongen ontbreken van legatolijnen de aandacht vast te houden. In de jazzy bewerking van Ravels Pavane laat het echtpaar zich van een heel andere kant horen, waarbij het origineel alleen als harmonisch geraamte herkenbaar blijft.

Een aardige verrassing bieden de drie vignetten onder de titel Mostly Blues, gecomponeerd door William Thomas McKinley (1938-2015), een oude vriend die al eerder een klarinetconcert schreef voor Stoltzman, dat door RCA op cd werd uitgebracht. Jammer dat het bij deze drie fragmenten bleef, want McKinley schreef er in totaal 22, en de cd is met zestig minuten nog lang niet volgespeeld. John Zorn (1953) is vooral bekend als een vooruitstrevende componist die jazz en avant-garde al vroeg wist te combineren met pakkende resultaten; hier zoekt hij het in de combinatie met minimal music. Tot besluit twee werken van tangokeizer Astor Piazzolla, die ook als klassiek componist veel te vertellen heeft, getuige de Fuga y misterio uit de tango-opera Maria de Buenos Aires in een sfeervol ingehouden transcriptie voor klarinet, marimba, bandoneon en contrabas.

Een mooi portret van het echtpaar Stoltzman, schitterend opgenomen door die andere levende legende, producer Steven Epstein.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links