Du Puy: Concert voor fagot en strijkorkest in A.

Villa-Lobos: Ciranda das sette notas (voor fagot en strijkorkest).

Olthuis: Capricho (voor fagot en strijkorkest).

Bram van Sambeek (fagot),
Sinfonia Rotterdam o.l.v. Conrad van Alphen.

Brilliant Classics 9149 • 59' •

Bram van Sambeek (1980) ontving afgelopen najaar de Nederlandse Muziekprijs uit handen van minister Plasterk. Om de feestelijkheden luister bij te zetten werd bij die gelegenheid deze cd gepresenteerd, zijn eerste. Behalve met zijn virtuoze spel maakt Bram van Sambeek ook indruk met zijn repertoirekeuze, én met de manier waarop hij een en ander in de begeleidende tekst zelf toelicht. De vier stukken voor fagot en strijkorkest die hij heeft gekozen vertegenwoordigen vier periodes uit de muziekgeschiedenis waarin er voor zijn instrument is gecomponeerd, en vormen naar zijn eigen zeggen een ode aan de fagot.

Uit de barok koos hij uiteraard een concert van Antonio Vivaldi, de eerste componist die het solistische potentieel van het instrument uitbuitte in maar liefst 39 soloconcerten. Het klassieke tijdperk met concerten van Mozart en Danzi slaan we over. In de Romantiek was de fagot in het orkest een geliefd solo-instrument, maar soloconcerten zijn dun gezaaid. Van Sambeek koos voor een volkomen onbekende componist, de Fransman Edouard Du Puy (c.1779-1822), die als dirigent maar ook als zanger vooral werkzaam was in de Scandinavische landen. Du Puy was een rusteloze man die geen kans zag om zijn concert te voltooien, het derde deel stamt van de Zweedse hoboïst Karl Braun. Daar is overigens niets van te merken. Het werk is geschreven in de algemeen geldende vroegromantische traditie zoals we die kennen van Carl Maria von Weber. Spectaculair is wel de stratosferische hoogte in het derde deel.

Heitor Villa-Lobos (1887-1959) vertegenwoordigt de twintigste eeuw en heeft de fagotliteratuur verrijkt met een werkje dat in het repertoire van elke fagottist figureert, de Ciranda das sete notas. De ciranda is een Braziliaanse rondedans voor kinderen; die zeven noten moet u maar met een korreltje zout nemen. De bodemkaart van de cd vermeldt als jaar van ontstaan 1958, maar dat is onzin, Villa-Lobos schreef het stuk in 1933; in 1958 maakte hij een arrangement voor piano en fagot.

De eigentijdse muziek komt aan bod met het Capricho van Kees Olthuis (1940), in zijn arbeidzame leven behalve componist ook fagottist van het Concertgebouworkest. Olthuis schreef het in 1997 in opdracht van ‘De vrienden van het Koninklijk Concertgebouworkest’ voor zijn collega, solofagottist Gustavo Nuñez. De oorspronkelijke bezetting voor fagot en strijkkwintet werd in 2008 door Olthuis omgeschreven. Het is een verkapt fagotconcert, uiterst dankbaar voor het instrument geschreven en zeer beluisterbaar.

Sinfonia Rotterdam is sinds vorig jaar de nieuwe naam van het Rotterdams Kamerorkest, dat in 2000 opgericht werd door de van origine Zuid-Afrikaanse dirigent Conrad van Alphen. Met het Kamerorkest bereikte hij bewonderenswaardige resultaten, niet alleen als dirigent, maar ook als entrepreneur. De nieuwe formatie heeft evenwel nog niet de glans van het oude Kamerorkest. In Vivaldi is zijn Sinfonia nog niet helemaal op zijn gemak, maar Olthuis krijgt een uitstekende uitvoering. De opname daarentegen is minder geslaagd en helpt door een erg droge klank beslist niet mee. Ze werd gemaakt in Studio 1, de voormalige VARA studio in het gebouw van het Muziekcentrum van de Omroep, dus daaraan kan het niet liggen.

Over Bram van Sambeek kunnen we kort zijn. Die hoeft zich geen zorgen te maken over zijn positie in het Nederlandse muziekleven. Als sinds 2002 is hij solofagottist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, hofleverancier van het Koninklijk Concertgebouworkest. Maar we lezen in zijn bio dat hij sinds vorig jaar ook regelmatig de eerste stoel bezet in het London Symphony Orchestra. Naar zijn spel te oordelen ligt een gouden toekomst in het verschiet.