CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, juni 2017

 

Saint-Saëns - Mélodies avec Orchestre

Saint-Saëns: 1. Angélus - 2. L'Attente - 3. Rêverie - 4. La Brise - 5. Extase - 6. La feuille de peuplier - 7. L'Enlêvement - 8. Les Fées - 9. Souvenances - 10. Désir d'amour - 11. Les Cloches de la mer - 12. La splendeur vide - 13. Le pas d'armes du roi Jean - 14. La cloche - 15. Papillons - 16. Plainte - 17. Aimons-nous - 18. Au cimétière - 19. Danse macabre

Yann Beuron (tenor, 1,2,3,6,7,9,14-17), Tassis Christoyannis (bariton, 4,5,8,10-13,18,19), Orchestra della Svizzera Italiana o.l.v. Markus Poschner

Alpha Classics 273 • 58' •

Opname: aug. 2016, Auditorio Stelio Molo RSI, Lugano (Zwitserland)

   

Als u een lied met orkestbegeleiding wilt zingen, schaamt u zich dan niet, het orkestlied is een sociale noodzaak; als er maar genoeg van zijn hoeft men in concerten niet voortdurend opera aria's te zingen die daar vaak een jammerlijk figuur slaan.
Saint-Saëns in een brief aan Marie Jaëll, 1876

Krasse taal van een componist die nog steeds profiteert van de enorme populariteit van de aria Mon coeur s'ouvre à ta voix uit de opera Samson et Dalila. Die opera ging dan ook een jaar later in première in Weimar, in een Duitse vertaling en werd pas echt populair in het laatste decennium van de negentiende eeuw. Negentien orkestliederen daarentegen beleven hier hun discografische première. De reputatie van Camille Saint-Saëns (1835-1921) heeft bij kritische tijdgenoten als Debussy altijd onder druk gestaan, maar dat heeft zijn populariteit in de eerste helft van de twintigste eeuw niet geschaad. Toch mogen we vaststellen dat op de concertpodia zijn werken de afgelopen halve eeuw flink in populariteit zijn teruggelopen. Met name de concertante werken voor viool en orkest lijken daarvan het slachtoffer te worden.

Vergeleken met zijn jongere collega's Duparc, Debussy en Fauré heeft Saint-Saëns als liederencomponist een verwaarloosbare rol gespeeld, ondanks het feit dat hij zo'n hondervijftig stuks naliet. Daaronder zijn ware pareltjes, zoals Aimons-nous dat hij gelukkig ook in een een orkestraal jasje heeft gestoken. Alle liederen op deze cd beleven hier hun discografische première en alleen al om die reden is deze uitgave van onschatbare waarde. Bovendien wordt er prachtig gezongen door tenor Yann Beuron en bariton Tassis Christoyannis. In timbre staan de beide heren heel dicht bij elkaar zodat het soms lijkt alsof de hele reeks door één stem wordt voorgedragen - in uitstekend verstaanbaar Frans bovendien. Het kleine orkest van de Italiaanse tak van de Zwitserse omroep is eminent voor zijn taak uitgerust, en Markus Poschner dirigeert met smaak en toewijding. De leden van het orkest worden met name genoemd en alle liedteksten zijn afgedrukt inclusief een Engelse vertaling. Een juweel van een cd.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links