CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, oktober 2015

 

Daniel Rowland - Les années folles

Debussy: Vioolsonate - Beau Soir (arr. Heifetz)

Poulenc: Vioolsonate

Ravel: Vioolsonate - Pièce en forme de Habanera

Piazzolla: Milonga en Re

Gershwin: Bess, you is my woman now - It ain't necessarily so (arr. Heifetz)

Antheil: Vioolsonate nr. 2

Daniël Rowland (viool), Natacha Kudritskaya (piano)

Gutman Records CD 151 79'

Opname: februari 2014, Potton Hall, Suffolk

   

Violist Daniel Rowland (1972) werd geboren in Londen, maar verhuisde in 1975 naar het Twentse dorpje Weerselo, waar hij vijftien jaar lang bleef wonen. Zijn vader is de Britse componist en dirigent David Rowland (1939-2007), die lesgaf aan het Twents Conservatorium. Daniel studeerde in Nederland bij Davina van Wely en in Brussel bij Igor Oistrakh. Veel heeft hij geleerd van de legendarische virtuoos en pedagoog Ivry Gitlis (1922). Rowland is sinds 2007 primarius van het Brodsky Quartet en begon in 2005 een eigen festival in Weerselo onder de naam Stift Festival, waar de nadruk ligt op minder bekende en eigentijdse kamermuziek.

Rowland presenteert deze cd onder de titel Les années folles - een titel die frivoler aandoet dan de programmering doet vermoeden. In de Franse vioolliteratuur kennen we drie sonates die aanspraak mogen maken op de kwalificatie ijzeren repertoire: die van César Franck, Claude Debussy en Maurice Ravel. Willen we ons beperken tot de twintigste eeuw, dan moet daar naar mijn bescheiden mening die van Francis Poulenc aan worden toegevoegd. Precies die drie sonates heeft Rowland hier opgenomen, doorspekt met kleinere vignetten en als afsluiting een Sonate van George Antheil, de 'American in Paris' die de verpersoonlijking werd van de roaring twenties.

 De cd is uitgebracht door Gutman Records, een Stichting die zich beijverd voor het propageren van hoogkaratige kamermuziekensembles - collega Maarten Brandt besprak hier enthousiast de Negende Mahler in kleine bezetting - en geluidsopnamen. De stichting zorgt ook hier voor een schot in de roos, al was het alleen maar door de kosten op zich te nemen van de opname in de Potton Hall in Suffolk, een begrip voor topkwaliteit.

Daniel Rowland en zijn pianospelende partner Natacha Kudritskaya staan samen eveneens garant voor die topkwaliteit. Wie Rowland kent van zijn werk in het Brodsky Quartet weet dat hij een prachtige toon uit zijn Storioni haalt, technisch geen beperkingen kent en spatzuiver intoneert. Rowland is bovendien een muzikale verhalenverteller die alle facetten van zijn kunst tot op de millimeter moduleert, of het nu om stokvoering, vibrato of portamento gaat. Vooral dat laatste is een wezenlijk aspect van zijn vioolziel, waar hij buitengewoon fantasierijk mee omgaat zonder ook maar een moment in vals sentiment te vervallen. Van de Sonate van Ravel weten we dat die van zo'n benadering enorm kan profiteren - niet voor niets heet het tweede deel Blues. Maar ook de sonate van Debussy wordt op deze manier grondig van alle stof ontdaan en blinkt als nieuw in al zijn glorie. Een prachtuitgave van een groot violist, die in Nederland best eens wat meer aandacht zou mogen krijgen. Hopelijk helpt deze cd daaraan mee.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links