Sainz de la Maza: Sacrificio - Zapateado - Rondena - El Vito

Tansman: Musique de Cour, d'après Robert de Visée

(de) Visée: Suite in a

Thibaut Garcia (gitaar), Orchestre National du Capitole de Toulouse o.l.v. Ben Glassberg
Erato 9029523571 • 64' •
Opname: sept. 2019 (Rodrigo, Tansman) & febr. 2020 (overige), Salle aux Grains, Toulouse (F)

Thibaut Garcia (1994) is een gitaarfenomeen pur sang. Hij werd geboren in Toulouse als zoon van een Franse moeder en een vader met Spaanse wortels. Zijn vader was een gitaar spelende muziekliefhebber, en door hem leerde Thibaut als kind gitaarvirtuozen als Segovia en zijn idool Ida Presti kennen (zij verzorgde in 1948 de Franse première van het Concierto de Aranjuez). Thibaut heeft zo'n beetje elk gitaarconcours van enige betekenis gewonnen, inclusief in 2015 de Eerste Prijs van de Guitar Foundation of America, een prestigieuze aangelegenheid waaraan maar liefst vijftig concerten verbonden zijn. Gelukkig is Garcia niet alleen een uitstekende instrumentalist, hij denkt zorgvuldig na over zijn programma's. Op deze cd combineert hij naar eigen zeggen vier componisten met werken die zich aan elkaar spiegelen.

Daarvoor mogen we hem dankbaar zijn. Het bijna stukgespeelde maar niet kapot te krijgen Concierto de Aranjuez van Joaquín Rodrigo kwam voor het eerst tot klinken op 9 november 1940 in het Palau de la Musica te Barcelona. Solist was Regino Sainz de la Maza (1896-1981), op dat moment een van Spanjes grote gitaarvirtuozen - het Concierto is aan hem opgedragen. Sainz schreef een aantal werken voor zijn instrument die repertoire gehouden hebben; vier ervan sluiten hier perfect aan bij de wereld van Rodrigo. Als tweede concertwerk koos Garcia nu eens niet voor Rodrigo's Fantasía para un Gentilhombre, een neoklassieke compositie uit 1954, maar een gelijksoortig werk van Tansman, Musique de Cour uit 1960.

De Pools/Franse componist Alexandre Tansman, kosmopoliet, polystylist, spreker van vijf talen, soms omschreven als een 'armeluis Stravinsky', is dankzij de cd in de 21 ste eeuw weer volop zichtbaar. Tansman (1897-1986) was dik bevriend met Andrés Segovia, voor wie hij een groot aantal werken schreef, die alle aan de gitarist zijn opgedragen. Zijn Musique de Cour is een concertante suite, die simpelweg gebouwd is rond de muziek van de gitarist/luitenist Robert de Visée (c.1655-1732/3). Tansman heeft de noten van Visée vrijwel intact gelaten, en lardeert ze in het orkest met omspelingen in een neobarok idioom, zoals we dat kennen uit Pulcinella van Stravinsky en meer nog uit de Antiche Danze ed Arie van Respighi.

Het lijkt voor de hand liggend om af te sluiten met een werk van De Visée, toch moet je maar durven. De barokke luit en de twintigste-eeuwse gitaar liggen werelden uit elkaar, maar voor Garcia roept dat geen problemen op. Wie kijkt naar zijn vorige albums ziet ook waarom: daarop is een belangrijke rol toebedeeld aan transcripties van Sebastian Bach. Hoewel de Musique de Cour grotendeels gebaseerd is op een Suite in d uit het Livre de Pièces pour la guitarre uit 1686, kiest Garcia voor een Suite in a uit de Pièces pour theorbe et lute, uit 1717. De verstilde Allemande is ook bekend als Tombeau du vieux Gallot - een vereerde tijdgenoot van De Visée en een groot luitenist.

Voor Thibaut Garcia was deze opname een thuiswedstrijd. Het orkest van zijn geboortestad Toulouse onder de jonge Britse dirigent Ben Glassberg had er duidelijk zin in, getuige de beelden die op YouTube circuleren. Opname en toelichting zijn onberispelijk. Thibaut Garcia verdient niet alleen een groot compliment voor zijn indrukwekkende spel en zijn aanstekelijke muzikaliteit, hij heeft een album neergezet dat iedere aankomende gitarist tot voorbeeld mag dienen. Schitterend gespeeld en hoogst origineel geprogrammeerd. Chapeau!