CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, juni 2025

Rachmaninov: Pianoconcert nr. 1 in fis op. 1 – Pianosonate nr. 2 in bes, op. 36 (versie 1931) – Corelli-variaties op. 42

Ekaterina Litvintseva (piano), Nordwestdeutsche Philharmonie o.l.v. Vahan Mardirossian
Piano Classics PCL10244 • 68' •
Live-opname: 5 nov. 2021 (Pianoconcert), Stadtpark Schützenhof, Herford (D)
Opname: maart & nov. 2023, Studio van Schuppen, Veenendaal

 

De carrière van de Russische pianiste Ekaterina Litvintseva is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Ze werd geboren in 1986 in een Siberische plaats aan de Beringzee, boven de poolcirkel. Op haar vierde begon ze met pianospelen, op haar vijftiende verhuisde ze naar Moskou, Ze sloot haar opleiding af in Duitsland, onder meer bij Bernd Glemser. Ze woont in Keulen.

Litvintseva mag nu al terugkijken op een succesvolle discografische carrière van meer dan tien titels, aanvankelijk voor het label Hänssler/Profil, en voortgezet op Piano Classics. Haar repertoirekeuze concentreert zich op de grote romantiek, met één opvallende uitzondering: pianowerken van Dora Pejacevic, voor het label Piano Classics en hier besproken.

Vanaf haar vroegste jeugd koestert Litvintseva een passie voor Serge Rachmaninov, die ze heeft gerealiseerd in twee titels voor het label Hänssler/Profil. In 2014 verscheen daar Early Works, in 2017 gevolgd door Turning Point, een verwijzing naar de Chopin-variaties op. 22 van de dertigjarige componist.

Litvintseva ziet deze nieuwe uitgave als de logische voltooiing van een triptiek, met drie werken die de chronologische ontwikkeling van Rachmaninov markeren: het Eerste Pianoconcert, op. 1, en zijn laatste pianowerk, de Corelli-variaties op. 42, met daartussen de Tweede Pianosonate, geschreven in 1913 en hier gespeeld in de gereviseerde versie uit 1932.

Het Eerste pianoconcert is een verbluffend volwassen opus, zeker wanneer je in aanmerking neemt dat dit het werk van een achttienjarige is. Rachmaninov betreurde het zeer dat er voor dit concert in zijn latere leven nauwelijks belangstelling was, ook niet na een revisie die hij in 1917 uitvoerde. Litvintseva presenteert dit concert als het volwassen meesterwerk dat het is, in een live-opname die zindert van passie en verbluft door virtuositeit en inlevingsvermogen in de ziel van een adolescent. Het slotapplaus is zeer terecht meegesneden, en de Nordwestdeutsche Philharmonie en dirigent Vahan Mardirossian worden overtuigend door de pianiste meegesleept.

In de beide grote aanvullende pianowerken laat Litvintseva horen dat ze voor deze muziek geboren is. De studio-opname door Studio van Schuppen is een plaatje. Een groot compliment gaat naar Pieter van Winkel, producent en labelchef met een fijne neus voor opvallend pianotalent.

In november en december 2025 zal Ekaterina Litvintseva door heel Nederland in vele theaters en concertzalen te horen zijn met haar programma 'Iconic Ballets for piano'.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links