CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, juli 2022

Crossroads

Previn: Vioolsonate nr. 2

Schemmer: Vioolsonate

Gay: Vioolsonate

Aleksey Semenenko (viool), Artem Belogurov (piano)
BIS-2545 • 71' • (sacd)
Opname: juli 2018 (Previn & Schemmer), Westvest 90, Schiedam; november 2015,Mechanics Hall, Worcester, Massachusetts (VS)

   

Violist Aleksey Semenenko (Oekraïne, 1988) behaalde in 2015 op de Koningin Elisabethwedstrijd de tweede prijs, en werd onlangs door de BBC gekozen voor een plaats in het New Generation Artists programma. In dat kader mocht hij een cd opnemen, die nu verschenen is op het label BIS onder de titel ‘Crossroads'. Als partner koos hij de pianist Artem Belogurov, afkomstig uit Riga en al enige jaren woonachtig in Nederland. De titel Crossroads verwijst niet direct naar het genre crossover, maar naar geografisch zowel als muzikaal gekruiste paden. Het repertoire bestaat uit drie vioolsonates die geschreven werden door componisten van de overkant van de oceaan, en naast hun klassiek gekleurde werken tevens hun sporen verdiend hebben in het lichtere genre.

Om te beginnen André Previn (1929-2019), die zijn tweede vioolsonate in 2012 schreef voor zijn toenmalige echtgenote Anne-Sophie Mutter. Het is een werk dat minder opvalt door jazzy invloeden dan door een uitgekiende toepassing van alle effecten die op de viool mogelijk zijn. De bewust eclectische vioolsonate van Tony Schemmer (1946, tevens als producer verantwoordelijk voor de opname van de beide sonates in Schiedam) werd in 1981 geschreven voor hobo, en in 2011 overgezet naar viool, waarbij de hobopartij nauwelijks aan de mogelijkheden van de viool is aangepast. De vioolsonate van Paul Gay (1936, jarenlang als trombonist werkzaam in de Boston Pops) is de aangename verrassing van deze uitgave, een werk dat zich moeiteloos meerdere malen laat beluisteren. Semenenko en Belogurov zorgen voor perfecte uitvoeringen, BIS zoals altijd voor een uitstekende opname.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links