CD-recensie

 

© Aart van der Wal, december 2018

 

Parry: Symfonie nr. 4 (originele versie) – Suite Moderne (drie delen) – Proserpine

BBC National Chorus & Orchestra of Wales o.l.v. Rumon Gamba
Chandos CHAN 10994 • 75' •
Opname: juni 2017, BBC Hoddinott Hall, Cardiff, Wales (VK)

 

 

Parry: Songs of Farewell – Koorwerken

The Carice Singers o.l.v. George Parris
BBC Music Vol. 26 nr. 13 • 62' •
Opname: jan. 2018, All Hallows' Church, Gospel Oak, Londen (VK)

 


Geen land is zo trots op zijn vergeten toondichters als het Verenigd Koninkrijk, en het label Chandos is een vaandeldrager wanneer het om het vastleggen van al dat verloren schoons gaat. Hubert Parry was een beroemdheid in zijn tijd, en Chandos was het eerste label dat het aandurfde een complete registratie van de vijf symfonieën van deze illustere Brit uit te brengen. Dat gebeurde in de tijd dat de cd-bomen nog tot in de hemel groeiden en verzamelaars grif vijftig gulden neertelden voor een nieuwe uitgave van welke symfonie dan ook. Toen het label Naxos zich in de competitie mengde kon de verzamelaar kiezen uit twee concurrerende uitgaven van de symfonieën van Sir Charles Hubert Hastings Parry (1848-1918). Parry was het Britse antwoord op Johannes Brahms (1833-1897), en hield voor zijn landgenoten de illusie in leven dat het Britse muziekleven net zo veel betekende als het Duitse.

Hubert Parry heeft in zijn vaderland en daarbuiten eeuwige roem verworven door ‘Jerusalem', een koorwerk dat niet mag ontbreken op The Last Night of the Proms. Daar is ook zijn Coronation Anthem ‘I was glad' regelmatig te horen, evenals de ode ‘Blest pair of Sirens'. Daaruit mag de conclusie worden getrokken dat Parry in de eerste plaats een talent had voor vocale muziek. Bij het Britse magazine BBC Music, het enige blad dat stug volhoudt aan de traditie om bij iedere uitgave een cd mee te leveren, heeft men dat goed begrepen. Ter gelegenheid van de honderdste sterfdag van de componist werd bij het oktobernummer (2018) een cd gepresenteerd met een keur aan a cappella koorwerken, plus een integrale uitvoering van de Songs of Farewell, een cyclus die zich in de catalogus in een grote belangstelling mag verheugen. Uitstekend gezongen door The Carice Singers onder George Parris en prachtig opgenomen door Jeremy Summerly, zelf een capabele koordirigent. Een pracht van een cd, die hopelijk ooit voor een handelsuitgave in aanmerking komt.

Het label Chandos doet ook mee aan de feestelijkheden, niet door een verzamelbox met de complete opnamen, of een ‘Best of Parry'. Men kiest resoluut voor een andere weg. Jeremy Dibble, musicoloog en dirigent, heeft zich naar aanleiding van de feestelijkheden enorm ingezet, en presenteert hier de redactie van drie partituren die nog niet eerder, of in hun oorspronkelijke vorm, te horen waren. Dirigent Rumon Gamba en het BBC National Orchestra of Wales laten de resultaten van zijn onderzoek hier tot klinken komen. De originele versie van de Vierde symfonie, het Ballet Proserpine (met dameskoor) en drie delen uit de Suite Moderne. Wie niet onder de indruk was van Parry's symfonische scheppingen zal door deze plaatpremières niet van het tegendeel worden overtuigd.

Dat ligt zeker niet aan de inspanningen van Rumon Gamba en zijn manschappen in Cardiff. Hier is het spreekwoord ‘you cannot make a silk purse out of a sows ear' van toepassing. Dat laat geheel onverlet dat het zeker de moeite waard is de honderdste sterfdag van Hubert Parry in stijl te vieren. Zelfs in Nederland. Waar te beginnen? Misschien bij de Symphonic Variations, die Adrian Boult in 1925 meebracht naar het Concertgebouworkest, en wellicht zijn beste orkestwerk. Maar liever niet bij de rariteiten waarop Chandos ons hier trakteert. Gewoon bij het hart van Parry, de gezongen teksten waarin hij geloofde. Ze ontroeren niet alleen bij de Last Night of the Prom. The Carice Singers leveren het overtuigende bewijs.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links