![]() CD-recensie
© Siebe Riedstra, oktober 2014
|
Het lijkt wel alsof de afgelopen decennia de koren als paddestoelen uit de grond springen. Zou dat een teken zijn dat muziek niet klein te krijgen is, ondanks de wereldwijde kortingen in overheidssubsidies, die uiteraard niets met geld te maken hebben maar alles met politiek? Of heeft het te maken met de steeds verdergaande opmars van de nieuwe spiritualiteit, die steeds meer componisten schijnt te interesseren voor muziek die zowel bij uitvoerenden als luisteraars een hongerig oor vindt? Hier presenteert een Franse koorformatie die nog maar een kleuter is zich met een volwassen cd. Het gemengde koor Les Métaboles werd in 2010 opgericht door dirigent Leo Warynski - uit de opnamegegevens maak ik op dat ze in Parijs gevestigd zijn. In een paar jaar tijd heeft dit koor een niveau bereikt dat tot optredens op belangrijke podia heeft geleid. In samenstelling en ambitie zijn ze te vergelijken met Cappella Amsterdam. Ze presenteren hier een cd die met een beetje duwen en trekken in de categorie kerstrepertoire past - vandaar de titel Mysterious Nativity. Gelukkig is dat geen vlag die een lading sentimentele deuntjes dekt, maar een prachtig recital van eigentijdse koormuziek van oosteuropese componisten. De Rus Georgy Sviridov (1915-1998), de Oekraïner Dimitri Tsjesnokov (1982) - niet te verwarren met Pavel Tsjesnokov (1877-1944), die zich met hetzelfde soort repertoire bezighield. Arvo Pärt (1935) komt uit Estland en uit Litauen stamt Vitautas Miskinis (1954). Alfred Schittke (1934-1998) tenslotte was van Russisch-Joodse en Wolga-Duitse afkomst. Sviridov is de schepper van een indrukwekkend oeuvre voor koor, met en zonder begeleiding. Aan hem valt de eer te beurt de cd te mogen openen en sluiten met tijdloze klanken die toch al de tijdgeest van de nieuwe spiritualiteit lijken op te roepen. Sterke muziek die decennialang alleen in Rusland uiterst geliefd was, en pas nu ook bij ons haar kans lijkt te krijgen. Arvo Pärt behoeft geen introductie, maar Dimitri Tsjestnokov is nauw verbonden met dit koor. Hij is goede vrienden met dirigent Warynski, en de werken op deze cd zijn door Les Métaboles ten doop gehouden. Tsjestnokov voegt zich helemaal in het beeld dat zo langzamerhand van deze muziek is ontstaan - niet in de laatste plaats door de enorme successen van componisten als Whittacre en Lauridsen. Wat die laatste betreft: de overduidelijke overeenkomst tussen Lauridsens 'O magnum mysterium' (1994) en Schnittkes 'Otsje nasj' (1984) mag hier niet onvermeld blijven. Niet dat Lauridsen van Schnittke gepikt zou kunnen hebben, de wereldpremière van Schnittke vond pas in 1994 plaats - kennelijk hing er iets in de lucht. Les Métaboles, hoe jong ook, mogen trots zijn op deze uitgave. Interessant repertoire, met zorg gekozen en prachtig gezongen en sfeervol opgenomen. Een beetje kort van duur, maar lekker laag geprijsd, dus niet zeuren maar luisteren. index |
|