© Siebe Riedstra, september 2017

Lindberg: The erratic dreams of Mr Grönstedt

Golijov: The dreams and prayers of Isaac the Blind

Emil Jonason, Vamlingbo Quartet, Norrköping Symphony Orchestra o.l.v. Christian Lindberg
BIS 2188 • 60' • (sacd)
Opname: jan. 2016, Louis de Geer Concerrt Hall, Norrköping (Lindberg); juli 2015, Musikaliska, Stockholm (Golijov)

Ze blijven komen, de klarinettisten van net onder de poolcirkel. Eerst Martin Fröst uit Zweden, toen Kaari Krikkuu uit Finland en nu Emil Jonason, alweer een Zweed. Alle drie hebben ze gemeen dat ze er bepaald niet uitzien als mannen die zich bezighouden met 'ernstige muziek'. Emil Jonason begon als jongetje met de klarinet omdat er voor dat instrument geen wachtlijst was bij de plaatselijke muziekschool. Al gauw speelde hij in klezmer bandjes, maar ontdekte op tijd de klassieken en studeerde af met het Klarinetconcert van John Corigliano. Hier maakt hij zijn debuut op het label BIS met een concert van Christian Lindberg. Lindberg begon ooit zelf op dit label als trombonist, met het waanzinnig succesvolle 'Motorbike Concerto' van Jan Sandström. Inmiddels heeft hij de trombone ingeruild voor de baton - componeren deed hij al een tijd. The erratic dreams of Mr Grönstedt heeft alles in zich waar Emil Jonason ooit van gedroomd zal hebben: klezmer, Benny Goodman, Spike Jones en 'ernstige muziek'. Al even klezmer zijn The Dreams and Prayers of Isaac the Blind, van Osvaldo Golijov, een joodse componist die geboren werd in Argentinië en dus tango zowel als klezmer in zijn genen heeft. Zijn dromen zijn al enige decennia oud, ze werden in 1994 geschreven voor David Krakauer en het Kronos Quartet en uitgebracht op het label Nonesuch. Een meeslepend klarinetkwintet dat daarna meerdere malen werd opgenomen. Het vormt een perfecte match met Lindberg, en beide stukken krijgen een topvertolking in een ditto opnamekwaliteit.