© Siebe Riedstra, oktober 2009

Lang: The little match girl passion - For love is strong - I lie - Evening morning day - Again (after ecclesiastes).

Theatre of Voices & Ars Nova Copenhagen o.l.v. Paul Hillier.

Harmonia Mundi HMU 807496 • 65' • (sacd)

Carnegie Hall is niet alleen de muziektempel waar avond aan avond toporkesten van over de hele wereld hun opwachting maken, het is ook een concertorganisatie die opdrachten verstrekt aan componisten. De aldus geproduceerde werken worden aan een internationaal publiek toegankelijk gemaakt via de website www.carnegiehall.org, doorklikken op Sound Insights. Compleet online te beluisteren of op te slaan als mp3 bestand. Een schitterend initiatief. Twee winnaars van de prestigieuze Pulitzer Prize voor muziek zijn er te beluisteren: David Lang's 'little match girl passion' (2008) en Steve Reich's Double Sextett (2009).

David Lang

'Come, daughter. Help me, daughter. Help me cry'. Zo begint de 'little matchgirl passion', de passiemuziek voor het meisje met de zwavelstokjes van David Lang. Het is de Engelse vertaling van 'Kommt ihr Töchter, helft mir klagen', het openingskoor van de Mattheuspassie van J.S. Bach. De tekst is een hybride van Bach's Passiemuziek en Hans Christian Andersen's sprookje, waarin de offerdood van Christus wordt vertaald in het lijden en sterven van het verkleumde kleine schepseltje. In al zijn eenvoud is het een aangrijpend werk. Vier vocalisten die dubbelen op een handvol slaginstrumenten zijn alles wat Lang nodig heeft. David Lang (USA, 1957) is mede oprichter van het Bang on a Can Festival in New York, een vrijplaats voor muziek waar alles moet kunnen. Zijn muziek maakt gebruik van eenvoudige middelen zonder simplistisch te worden. Een handvol noten is genoeg om de aandacht gevangen te houden - de passie duurt slechts 35 minuten. Theatre of Voices - Else Torp (S), Miriam Andersén (A), Christopher Watson (T), Jakob Bloch Jespersen (B) - leveren een topprestatie.

De rest van de cd - vier 'eigentijdse motetten' - wordt volgezongen door Ars Nova Copenhagen, de Deense tegenhanger van Cappella Amsterdam. Paul Hillier is de drijvende kracht achter deze bijzondere uitgave. De versie van 'the little matchgirl passion' op internet is de wereldpremière, compleet met kuch en applaus. Op de cd klinkt een en ander minder direct, maar wel brandschoon. Toelichting en registratie zijn uitstekend verzorgd.