CD-recensie
© Siebe Riedstra, september 2024 |
Wie nieuwsgierig is naar de antecedenten van pianist Andrew Armstrong (*1974) wordt niet geholpen door het boekje bij deze uitgave, ondanks twee bijna blanke pagina's. Op de achterkant worden we weliswaar verwezen naar de site van het label Rubicon, maar daar vinden we uitsluitend informatie over de inhoud van deze cd. Armstrong is bepaald geen nieuwkomer, als duo partner van violist James Ehnes heeft hij een respectabel aantal cd's uitgebracht, maar zijn enige solistische discografische optreden dateert alweer van twintig jaar terug. Hier revancheert hij zich met een programma onder de titel In Blue, een verwijzing naar de Rhapsody in Blue van George Gershwin, die honderd jaar geleden in première ging. Armstrong speelt de versie voor piano solo, van de hand van de componist, die niet bepaald uitblinkt door technische hoogstandjes maar meer een blauwdruk was voor orkestrator Ferde Grofé. Heel wat interessanter materiaal vond Armstrong in de Three Visions van William Grant Still (1895-1978) en een Prelude van Julia Perry (1924-1979), beide van zwarte afkomst. Still was van mening dat de blues aan de basis van zijn muzikale jargon moest staan, in combinatie met de romantische erfenis van Dvorák. Dat komt het best tot uiting in zijn eerste symfonie, de Afro-American Symphony. Het tweede van de Three Visions uit 1935, Summerland, is een van zijn meest gespeelde werken, en verscheen ook in een versie voor kamerorkest. De cd opent met een substantieel vijfdelig werk (25') van Aaron Jay Kernis (1960), een verzameling slaapliedjes met de titel Before sleep and Dreams waarin de blues evenwel ver weg is. Al met al toch een boeiend programma waaruit blijkt dat Armstrong niet voor niets hoge ogen gooide in de Van Cliburn competitie van 1993. index |
|