![]() CD-recensie
© Siebe Riedstra, juli 2017
|
De Duitse Hansestad Husum ligt aan de Noordzee, vlakbij de grens met Denemarken. Nicolaus Bruhns was er organist toen hij in 1697 veel te jong kwam te overlijden. Dat hij de samensteller zou zijn van het Husumer Orgelbuch uit 1758 is dus klinkklare nonsens, die toch hier en daar op internet onuitroeibaar blijkt. Organist Manuel Tomadin zet in zijn uitgebreide en zeer informatieve toelichting uiteen hoe het wel zit. Veel belangrijker is echter de inhoud van het bewuste Orgelbuch, een complete verrassing. In 1758 was een nieuw genre in zwang gekomen, dank zij de bemoeienis van Johann Sebastian Bach: het orgelconcert (voor orgel solo). Transcripties die Bach vervaardigde naar orkestcomposities van Vivaldi en tijdgenoten. In het Husumer Orgelbuch bevinden zich maar liefst twaalf van die orgelconcerten, en het zijn geen transcripties maar originele orgelwerken. Ze stammen van de hand van Christoph Wolfgang Druckenmüller (1687-1741), Mark Philipp Zeyhold (1704-1760) en een anonieme bron. Verrukkelijke speelmuziek, met veel plezier en groot meesterschap gebracht op de trotse orgels van Zwolle en Leens. Een schot in de roos van Brilliant, dat de complete registraties op de website plaatst. Wat is het trouwens een genot om naar zulke zorgvuldig gestemde instrumenten te luisteren. Het Zwolse orgel werd door de vaste bespeler Toon Hagen in optime forma voor deze opname geprepareerd. Hulde. index |
|