© Siebe Riedstra, november 2012

Holst: Walt Whitman Overture - Cotswolds Symphony - Winter Idyll - Japanese Suite - Indra

Ulster Orchestra o.l.v. JoAnn Falletta

Naxos 8.572914 • 66' •

Opname: oktober 2011, Ulster Hall, Belfast

Gustav Holst (1874-1934) heeft eeuwige roem vergaard als de componist van The Planets, een kleurrijke beschrijving van het heelal in zeven delen, geschreven tussen 1914 en 1916. Een indrukwekkende prestatie die nieuwsgierig maakt naar de overige werken van de componist, liefst in hetzelfde genre. Dat is na zijn dood behoorlijk moeilijk gemaakt door dochter Imogin Holst. Zij vond de latere werken van haar vader veel belangwekkender dan de 'Wagneriaanse bombast' waaraan hij zich aanvankelijk schuldig maakte. Ze was echter tevens de autoriteit inzake Holst, met een biografie en werkbeschrijving waaraan niet werd getwijfeld, en dus hebben we een halve eeuw geworsteld met een vertekend beeld van deze bescheiden toondichter van een tophit. Na de dood van de dochter mag de vader weer aan het woord komen, en hij doet dat hier middels een welgevulde cd met romantische orkestwerken, vertolkt door het Ulster Orchestra onder zijn kersverse chefdirigent, JoAnn Falletta. Het zijn zonder uitzondering stukken die door Imogen afgedaan werden als bagger. Dat valt gelukkig reuze mee, want Holst was behalve een bewonderaar van Wagner ook een briljant orkestrator. Holst schreef ze tussen 1897 (Whitman Overture) en 1915 (Japanese Suite), een periode waarin hij werkzaam was als trombonist in de Carl Rosa Opera Company. Hoogtepunt is het tweede deel van de Cotswolds Symphony, een Elegie in memoriam William Morris, beeldend kunstenaar en industrieel ontwerper, maar vooral een bewogen socialist - net als Holst.