CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, februari 2024

La flûte de Monsieur Buffardin

(C.Ph.E.) Bach: Fluitsonate in a, Wq 128

Guillemain: Premier Livre de Sonates (Fluitsonate in E)

Bach: Fluitsonate in e, BWV 1034 Partita voor fluit solo BWV 1013

(W.F.) Bach: Fluitsonate in F

Blavet: Troisième Livre de Sonates (Fluitsonate in g)

Leonard Schelb (traverso), accompany unltd.
Et'cetera KTC 1784 • 71' •
Opname: maart 2022, WDR Funkhaus, Keulen

 

De fluit van Monsieur Buffardin is de oorzaak van deze cd. Fluit is een wijd begrip dwarsfluit, traverso, blokfluit maar hier gaat het om een traverso. Monsieur Buffardin is Pierre-Gabriel Buffardin, een van de grootste traversospelers van zijn tijd. Hij werd geboren in de Provence, rond 1690, en heeft naam gemaakt als fluitist in het hoforkest van Augustus II in Dresden. Dat hij daar in hoog aanzien stond blijkt uit het feit dat zijn salaris van 500 Thaler onder Augustus III verdubbeld werd.

Leonard Schelb is sinds 2014 de bezitter van de traverso waar het hier om gaat. Hij maakt in de toelichtende tekst aannemelijk dat Buffardin niet alleen de bespeler, maar ook de maker van het instrument was, en dat Buffardin contacten onderhield met de familie Bach. Het instrument is uiteraard niet meer bespeelbaar, maar Schelb heeft een kopie laten maken door Giovanni Tradino.

Het repertoire voor dit instrument lag volgens Schelb voor de hand: fluitsonates van Bach en zonen en twee Franse componisten. De begeleiding legde hij in de handen van een collectief van vijf klavierspelers, geafficheerd als accompany unltd. Wie van de vijf wat speelt is een beetje warrig. Jan Weinhold bespeelt een clavichord in de sonate van Wilhelm Friedemann Bach; Ricardo Magnus een tangentpiano in de sonate van Emanuel Bach. Voor de sonates van Sebastian Bach, Louis-Gabriel Guillemain en Michel Blavet staan Anne-Catherine Bucher, Wiebke Weidanz en Alexander von Heissen op de speellijst, maar wie van de drie wat speelt wordt niet vermeld.

Bijzonder aan deze uitgave is niet alleen het unieke instrument, de kwaliteit van de uitvoering en de diversiteit van de begeleidende instrumenten. Hier wordt de perfecte kans geboden om vast te stellen hoe twee van de zonen van Sebastian zich als componist tot hun vader verhouden. Friedemann, de oudste, respecteert diens wijze lessen, maar Emanuel kiest voor de nieuwe klanken van Sturm und Drang. Een fascinerende luisterervaring, uitstekend toegelicht en fraai opgenomen in samenwerking met de publieke omroep WDR.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links