![]() CD-recensie
© Siebe Riedstra, januari 2012
|
Grenzing-Orgel ZiersdorfAlain: Choral dorien – Ballade en mode phrygien – Petite pièce Bach: Preludium, Largo (in a, BWV 529/2) - Fuga in C, BWV 545 Dupré: Entreé, Canzona et Sortie op. 62 Guilmant: Sonate nr. 2 in D, op. 50 Labor: Fantasie voor twee organisten in e, op. 12 Reger: Romance in a (Andante con moto) Elisabeth Ullmann en Johannes Bigenzahn (orgel) IFO Classics IFO 00 414 • 68' • Deze cd gaat niet over componisten en uitvoerenden, ze gaat over een orgel, een nieuw instrument van de Duitse orgelmaker Gerhard Grenzing. Grenzing (1942) ontving zijn opleiding bij Beckerath in Hamburg, maar werd al spoedig gefascineerd door de Iberische orgelschatten. In 1972 vestigde hij zich in een dorpje even buiten Barcelona, in een oude bioscoop. Nu heeft hij een groot bedrijf en een prachtige bouwhal met een auditorium waar hij zelfs zijn grootste instrumenten in hun geheel kan opstellen. Zijn scheppingen zijn over de hele wereld verspreid, maar het spreekt vanzelf dat het leeuwendeel ervan in Spanje is terechtgekomen. In onze contreien vinden we één instrument van deze firma: het grote vierklaviers orgel in de Kathedraal van Brussel, met zijn opvallende van het hoofdinstrument gesepareerde pedaaltorens. Het is een schitterend en buitengewoon veelzijdig instrument, door Marie-Claire Alain ‘L’orgue des milles couleurs’ genoemd. De initiatiefnemer tot dit project en ontwerper van de dispositie is een van de organisten op deze schijf, Johannes Bigenzahn – de andere is zijn lerares, Elisabeth Ullmann. Bigenzahn is van huis uit geen organist, maar medisch wetenschapper, en te oordelen naar zijn c.v. een succesvolle. Orgelspelen doet hij sinds 2000. Ullmann is professor aan het Mozarteum te Salzburg. Samen laten ze horen wat dit instrument kan, en eerlijk gezegd had dat beter gekund. Een belangrijk punt in het voordeel van deze uitgave is de prijs, die zit op Naxos niveau, dus nieuwsgierige liefhebbers zullen hem wel weten te vinden. En wie dat schitterende orgel in de Kathedraal van Brussel optimaal wil horen kan terecht op een cd van het label Ars Musici (AM 1304), uitgebracht in 2000. Vijf Belgische toporganisten (Deriemaecker, Sluys, Fouccroulle, Deprez en Ferrard) laten in een zeer divers repertoire van Pieter Cornet tot Philippe Boesmans horen dat dit instrument inderdaad ‘mille couleurs’ bezit. De afsluitende Fanfare van Boesmans moet elke orgelliefhebber tenminste eenmaal gehoord hebben.
Dispositie – de met een * gemerkte registers zijn bespeelbaar vanaf beide klavieren (NB de speeltractuur is mechanisch, de registertractuur electrisch, met setzer-installatie) Hoofdwerk Zwelwerk Pedaal index |