CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, augustus 2020

Malinconia – George Tyriard & Veronique De Raedemaeker

Ysaÿe: Sonate in a, op. 27/2 (viool solo)

Goebaidoelina: Chaconne (piano)

(De) Gheselle: Wildlands (viool & piano)

Prokofjev: Vioolsonate nr. 1 in d, op. 80

Veronique De Raedemaeker (viool), George Tyriard (piano)
Et'cetera KTC 1646 • 59' •
Opname: juni 2018, Kraakhuis, Gent; aug. 2018, Église Saint-Rémi, Franc-Waret; juli 2019, Concertzaal Miry, Gent (B)

   

Malinconia is de titel van deze cd, maar hoewel de beide uitvoerenden persoonlijk verantwoordelijk zijn voor de toelichting wordt niet uitgelegd hoe ze tot die keuze kwamen. Ver hoeven we niet te zoeken: Eugène Ysaÿe gaf de vier delen van zijn tweede solosonate pakkende titels mee – Obsession, Malinconia, Danse des ombres en Les Furies. De ‘malinconia' van het tweede deel sijpelt door in de hele sonate, die behalve van het hoofdthema uit het eerste deel van Bachs Partita in E een bijna obsessief gebruik maakt van het gregoriaanse Dies Irae uit de dodenmis. Maar daar blijft het niet bij, want ook in de Eerste Vioolsonate van Serge Prokofjev gaat het er niet echt vrolijk aan toe. De snelle toonladderfiguren in een ijzingwekkend pianissimo in het eerste deel en tegen het slot van de sonate vergeleek de componist zelf met ‘de wind op het kerkhof'. Op de solosonate van Ysaÿe volgt een solowerk voor piano; een prikkelende vondst, temeer waar de thematiek hier wordt voortgezet in de ijzersterke Chaconne van Sofia Goebaidoelina uit 1962, die op de luisteraar overkomt als een gitzwarte dodendans. Ruben De Gheselle (1991) heeft vooral naam gemaakt als filmcomponist, maar wanneer zijn Wildlands uit 2018 een beschrijvend karakter heeft is het opnieuw de ‘wind op het kerkhof' die sfeerbepalend is.

De cd is een project van het Young Belgian Talent Initiative (YBT), een plausibele reden voor dit avontuurlijke programma, dat bovendien kraakhelder uit de speakers komt. Maar eerst en vooral niets dan lof voor de durf van dit jonge tweetal. De Raedemaeker (1996) studeert nog in Keulen bij Barnabás Kelemen, George Tyriard (1995) rondde zijn pianostudie af aan het Conservatorium van Antwerpen en studeert momenteel hogere wiskunde aan de Universiteit voor Mathematica in Bonn. De meerwaarde van dit recital ligt niet alleen in de avontuurlijke programmakeuze, maar vooral in de naadloze samenwerking van dit duo, dat in de combinatie van malinconia met de momenten waarop de zon even mag schijnen een prestatie levert die de aandacht van begin tot eind gevangen houdt.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links