CD-recensie
© Siebe Riedstra, december 2023 |
De toelichting bij deze cd opent met een korte tekst over het fenomeen Bru Zane:
De geschiedenis begint bij Camille Bru, een ondernemende huisarts die (heel kort door de bocht) de uitvinder is van de bruistablet, een vondst die de basis vormde van een farmaceutische firma die onder leiding van zijn zoon Jean een groot internationaal bedrijf werd. Toen Jean in 1989 overleed werd hij opgevolgd door zijn weduwe Nicole, die de omzet wist te verdubbelen en het bedrijf in 1994 overdeed aan de farmaceutische gigant Bristol-Meyers. Op haar initiatief kwam het Centre de Musique Romantique Française van de grond, met een budget van ruim anderhalf miljoen, een artistieke en administratieve staf, en een concertserie in Venetië en op diverse locaties in Frankrijk, plus een schitterende serie uitgaven van cd's in boekvorm. Drie series worden door de Fondation onderhouden: 1. Opéra français (tot nu toe 37 titels) 2. Prix de Rome (6 titels) 3. Portraits (5 titels). Daarnaast brengt Bru Zane losse cd's en boxed sets uit, en in dat kader verschijnt nu een dubbel-cd onder de titel Aux étoiles, met Franse symfonische gedichten. Het symfonische gedicht maakte van Franz Liszt via César Franck en Camille Saint-Saëns de oversteek naar Frankrijk. Acht werken van vijftien verschillende componisten geven een prachtig beeld van de ontwikkeling van het genre, van César Franck tot Lili Boulanger. Het spreekt vanzelf dat er een keus gemaakt moest worden uit het ijzeren repertoire zowel als de vergeten mannelijke en vrouwelijke componisten, en dat is uitstekend gelukt. Naast topstukken als L'apprenti sorcier van Dukas en de Danse macabre van Saint-Saëns zijn er vier werken opgenomen die hier (naar het zich laat aanzien) hun discografische première beleven. Het meest opvallende van die vier is de Danse mystique van Charlotte Sohy (1887-1955), een componiste die pas onlangs voor het eerst weer de aandacht trok met een uitgave van orkestwerken en kamermuziek in een box van drie cd's op het label La Boîte à Petites. Ernest Guiraud kennen we vooral door zijn recitatieven voor de opera Carmen en de redactie van de opera Hoffmanns vertellingen. Zijn Ouverture d'Arteveld is een weinig avontuurlijk werk uit 1874. De derde onbekende partituur is van Alfred Bruneau, over het verhaal van Doornroosje, en voor het eerst uitgevoerd in 1887. De vierde is een werk van Victorin Joncières uit 1902, La Toussaint (Allerheiligen). Van Joncières verscheen onlangs op het label Erato een werk voor mezzosopraan en koor, La Mer, gezongen door Marie-Nicole Lemieux. Veel van bovengenoemde tittels zijn op onze site besproken. Nikolaj Znaider (Kopenhagen, 1975) maakte aanvankelijk carrière als violist (hij won de Koningin Elisabethwedstrijd in 1997). Onder de dubbele naam Szeps-Znaider maakte hij tevens naam als dirigent. In die functie debuteerde hij bij het KCO in 2012 en is sinds 2021 chef-dirigent van het Orchestre National de Lyon. Het lijkt erop dat hij met deze cd zijn discografische debuut maakt als dirigent. Dat orkest zowel als label een belang hebben bij deze uitgave blijkt uit het feit dat ze tot stand kwam als coproductie tussen Bru Zane en het orkest van Lyon. Zowel Szeps-Znaider als zijn musici leveren een voortreffelijke prestatie, en wat vooral opvalt is de schitterende opnamekwaliteit. Zoals altijd bij Bru Zane zijn aan het begeleidende boekje kosten nog moeite gespaard (100 pagina's, drie talen en meerdere foto's): het is op zich al de prijs van de aanschaf waard. Kortom een visitekaartje om te koesteren. index |
|