![]() CD-recensie
© Siebe Riedstra, december 2016
|
Artem Belogurov is geboren in Riga, groeide op in Odessa en studeerde vervolgens aan het New England Conservatory in Boston. Momenteel behaalt hij aan het Conservatorium van Amsterdam zijn master in clavichord bij Menno van Delft en fortepiano bij Richard Egarr. Voor deze opname keerde hij even terug naar New England, om op een vleugel uit 1873 van de Amerikaanse firma Chickering pianowerken van Amerikaanse componisten op te nemen. De pianofabriek van Chickering was een belangrijke speler in de pianobusiness: Hans von Bülow speelde de Amerikaanse première van Tsjaikovski's concert in 1875 op een Chickering. De firma sloot in 1983 haar deuren. Amerikaanse componisten waren in de negentiende eeuw nog geheel aangewezen op de Europese traditie: daar studeerden ze en in die stijl schreven ze. We hoeven dus geen sluimerende meesterwerken te verwachten op deze uitgave, maar wat we krijgen is desondanks een grote verrassing. In de allereerste plaats door het spel van Artem Belogurov. Via de bijgaande link kunt u daar zelf kennis van nemen. Wat daar niet vermeld wordt zijn de namen van de beide stukken die hij speelt. Om te beginnen de laatste van de vier bagatellen van Arthur Whiting, waar Belugerov geheel in stijl op een gemakkelijke stoel heeft plaatsgenomen. Het virtuoze 'Welcome Home' van John Knowles Paine vraagt om een echte pianokruk. Wat een verademing om temidden van alle om aandacht schreeuwende nieuwkomers die zich uitsloven in opzichtige speelmaniertjes iemand te ontmoeten die speelt alsof hij achter een vleugel geboren is, en die dan bovendien nog de moeite neemt om zich te verdiepen in oude instrumenten. Een onberispelijke techniek, een goudeerlijk muzikaal instinct, een prachtig historisch instrument en een prikkelende repertoirekeuze maken deze cd tot een unieke belevenis. index |
|