Rodrigo: delen uit Concierto de Aranjuez, bewerkt door Enrike Solinís

Scarlatti: Sonate K 32 & 141, bewerkt door Enrike Solinís

Tárrega: Capricho Árabe

Maria José Pérez (zang), Euskal Barrokensemble o.l.v. Enrike Solinís (gitaar)
Alia Vox Diversa AV9921 • 52' •
Opname: mei & juni 2016, Sputnik Studio, Sevilla

De wijze muziekfilosoof Jordi Savall schreef een inleidend woord bij deze cd. Bepaald geen overbodige luxe, want de oren van de argeloze liefhebber van klassieke muziek worden hier flink gewassen. Het label Alia Vox kennen we van de schitterende projecten die Savall organiseert rond historische thema's en kruisbestuivende culturen. Op het sublabel Alia Vox Diversa wil hij diezelfde ruimte creëren voor muziek die minder ver van ons afstaat, maar dan wel bekeken vanuit een historisch perspectief met bijbehorende instrumenten. Hij heeft in Enrike Solinís, gitarist en leider van het Baskische barokensemble Euskal een creatieve geest gevonden die vanuit eeuwenoude tradities aaankijkt tegen de geciviliseerde en gecosmetiseerde twintigste-eeuwse klanken van Manuel de Falla en Joaquín Rodrigo. Solinís verdiende zijn sporen in de diverse formaties van Savall en richtte in 2006 zijn eigen ensemble op, waarmee hij op een frisse manier tegen de Spaanse barokmuziek wil aankijken. Hier verlegt hij de grenzen naar de twintigste eeuw, door de noten van de Falla en Rodrigo in een barokke jas te steken. Dichteres Maria Lejárraga leverde met haar teksten een niet onbelangrijke bijdrage aan een zingbare flamenco. Maria José Pérez is een zangeres met een frisse, jonge stem en gaat zich niet te buiten aan de topzware emoties waar flamencozangers zich nogal eens aan bezondigen.

Slechts een handvol instrumenten staat ter beschikking, en op cruciale momenten is het even schrikken. Zo wordt de ontroerende solo van de althobo in het Concierto de Aranjuez ontstuimig overgenomen door de flamencozang van Maria José Pérez. Het resultaat is een fascinerende reis aan de hand van gitarist/luitist Enrike Solinís door de Spaanse volksmuziek. Door er twee sonates van Domenico Scarlatti bij te betrekken weet hij duidelijk te maken dat de grens tussen volksmuziek en gecomponeerde muziek uit de barok flinterdun is. Het Euskal Barrokensemble bestaat voor deze gelegenheid naast gitaar/luit en zang uit een barokviool, contrabas, flauta de pico (blokfluit), sacabuche (baroktrombone), lira en maar liefst vier percussionisten die elkaar soms lijken af te wisselen - bij hun optreden eerder dit jaar in het Scheveningse Zuiderstrandtheater speelden twee percussionisten mee. Het klinkend resultaat moet beslist in zijn geheel en zonder vooroordelen beluisterd worden. Als dat lukt wacht u een fascinerende en verwarrende reis door vier eeuwen Spaaanse muziek. De opname is gemaakt door technici die de weg kennen in het populaire repertoire en munt uit in doorzichtigheid en breedte. Enrike Solinís en zijn makkers verdienen de gulle steun van Jordi Savall dubbel en dwars.