![]() CD-recensie
© Siebe Riedstra, juli 2010
|
||
Dohnányi: Variaties op een kinderliedje voor piano en orkest op. 25 - Concertstuk voor cello en orkest‡ - Pianoconcert nr. 2 in b, op. 42. Ernö Dohnányi (piano), Janos Starker (cello)‡ - Royal Philharmonic Orchestra o.l.v. Adrian Boult - Philharmonia Orchestra o.l.v. Walter Susskind‡. Praga Digitals PRD/DSD 250 231 • 73' • (sacd)
Ernö (of Ernst) von Dohnányi, pianist and composer is de veelbelovende titel van dit schijfje, die de aandacht van liefhebbers van deze ‘Hongaarse Brahms’ moet trekken. De echte verzamelaar heeft het echter al in de smiezen: dit zijn heruitgaven van lang geleden, met de niet altijd foutloos maar soeverein spelende tachtigjarige componist aan de piano. Het auteursrecht op deze opnames is inmiddels verlopen en zo kan Praga Digitals met een verdoeking van opnames uit 1956 en 1957, die oorspronkelijk voor EMI werden ingespeeld, goede sier maken. Omdat ze toch bezig waren hebben ze er gelijk maar een Super Audio CD van gebakken. U bent gewaarschuwd. De uitvoering van de Variaties op. 25 (Variations on a nursery song)– Altijd is Kortjakje ziek - heeft legendarische status en werd door EMI zelf nog in een uitstekende digitalisering uitgebracht in de Studio-serie (1989, CDM7 63183 2); die kon Praga dus zo kopiëren. Het Concertstuk met Starker en de huisdirigent van EMI, Walter Susskind, mag zich in een prachtige uitvoering verheugen, maar opnametechnisch een stuk minder. Ronduit slecht is de opnamekwaliteit van het Tweede pianoconcert; ik heb de originele grammofoonplaat nog in mijn bezit, en ja hoor, dit is gewoon een kopie van de lp, compleet met wat we vroeger ‘rumble’ noemden. Ook hier een meeslepende uitvoering, met een hoog authenticiteitsgehalte, maar het gaat wel erg ver om dit als Super Audio te afficheren. Praga rechtvaardigt deze uitgave door te stellen dat ze een waardevolle aanvulling is op de serie kamermuziekregistraties die het label op vier cd’s heeft uitgebracht – een loffelijk streven. Dat moge zo zijn, maar waarom hebben ze niet gewoon de rechten op de oorspronkelijke banden overgenomen van EMI? index | ||