![]() CD-recensie
© Siebe Riedstra, juni 2015
|
Het fenomeen stadsorganist mag zich in een nieuwe bloei verheugen: in een tijd waarin minder en minder belangstelling lijkt te zijn voor het fenomeen orgelconcerten springen ze als paddestoelen uit de grond, van Middelburg tot Groningen. Het verschijnsel dateert van eeuwen geleden, toen orgels niet dienden om de gemeentezang te begeleiden, maar prestige-objecten waren waarmee de ene stad de andere de loef afstak. De stadsorganist werd ervoor betaald om op vaste momenten zijn instrument te laten horen - in Haarlem gebeurt dat in de warme jaarhelft nog steeds. De stad Groningen bezit een bijzonder orgel, dat beheerd wordt door de Stichting Martinikerk Groningen. Wim van Beek (1930) is de onomstreden generaal van dit instrument, dat onder zijn leiding uit een pneumatische puinhoop is herrezen tot zijn oude glorie: een van de mooiste voorbeelden van de kunst van Arp Schnittger. Natuurlijk is van Beek de enige echte stadsorganist van Groningen, maar de gloednieuwe functie (2014) valt gezien zijn leeftijd toe aan leerling Erwin Wiersinga en diens professorale collega aan de Universität der Künste te Berlijn, Leo van Doeselaar. Samen presenteren ze hier een schitterende bloemlezing uit het repertoire dat ze tussen 1998 en 2013 op dit instrument en op het Picard koororgel lieten horen. Het repertoire is zoals je dat mag verwachten op een Arp Schnittger, maar er zijn pikante uitzonderingen. Wat te denken van Il vecchio Castello uit de Schilderijententoonstelling van Moesorgski, door Ravel aan de altsax toebedeeld! Of van Gioco van Peter-Jan Wagemans, een welkome aanvulling van bijna een kwartier op het eigentijdse repertoire. Een en ander is bijzonder smaakvol vormgegeven, met disposities en kleurenfoto's van beide orgels en organisten. Wel onhandig dat het uitgebreide boekje in de klaphoes zit vastgeplakt. De uitstekende opnamekwaliteit stamt van Jan Willem van Willigen, die de situatie in de Martinikerk op zijn duimpje kent, getuige zijn voortreffelijke Bachregistraties voor Wim van Beek in de serie Bach/Beek. Heel toepasselijk sluit het aandeel van Erwin Wiersinga met het Praeludium in e van Nicolaus Bruhns, al een mensenleven lang een lijfstuk van zijn leraar Wim van Beek. index |
|