Mourik: Improvisatie: Drie impressies over Syrinx

Schroeder: Drei Dialoge

Keijzer: Sonatine voor panfluit en orgel

Gerlinda van den Berg (panfluit), Gerben Mourik (orgel)

Excellent Recordings ER118315 • 58' •

Opname: juni/juli 2015, St.Michaëlskerk Oudewater (koororgel)

De panfluit inspireerde Claude Debussy tot een van zijn fraaiste scheppingen, een solo van slechts drie minuten voor de dwarsfluit, met de titel Syrinx. Dat is Frans voor panfluit, dus ligt het voor de hand om het ook eens op dat instrument te spelen. Dat gebeurt op deze cd, met werken voor panfluit en orgel. Het aardige is dat organist Gerben Mourik op de klanken van Debussy reageert met een sfeervolle driedelige improvisatie, uiteraard met gebruikmaking van motieven uit het origineel. Mourik (1981) heeft zijn sporen ruimschoots verdiend als improvisator: in 2008 won hij het Internationaal Orgelconcours Haarlem, en hij heeft sindsdien een respectabel aantal cd's al improviserend volgespeeld. Oorspronkelijke werken voor panfluit en orgel zijn dun gezaaid, en dus staan er diverse bewerkingen op deze schijf. Er is zorgvuldig gekozen, en de platgetreden paden van de Roemeense volksmuziek zijn zorgvuldig vermeden. In plaats daarvan Franse muziek van Jehan Alain (oorspronkelijk voor fluit en orgel), Louis Vierne (oorspronkelijk een orgelwerk) en Alexandre Guilmant (oorspronkelijk voor hobo en orgel, maar in talloze zettingen verschenen). Van de Duitse componist Hermann Schroeder (1904-1984) klinken de Drei Dialoge uit 1972, in de geserreerde stijl zoals we die kennen van Hugo Distler, oorspronkelijk voor hobo en orgel. Jammer dat bovenstaande gegevens niet even in de toelichting werden meegenomen. Een speciale vermelding verdient het Andante in Des voor orgel van Cor Kint (1890-1944), altviolist in het Concertgebouworkest en auteur van een handvol uitstekende orgelwerken. De raison d'être van deze cd is de Sonatine van de 84-jarige Arie J. Keijzer, speciaal voor dit duo geschreven. Een heerlijk stuk met een prachtig begin voor de eenzame panfluit, een evocatief middendeel en een swingende finale. Alleen al om dit laatste werk is deze cd het beluisteren dubbel en dwars waard. Gerlinda van den Berg en Gerben Mourik leggen niet alleen eer in met hun verzorgde spel, maar ook met een voorbeeldige repertoirekeuze. De 58 minuten vliegen om.