CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, november 2012

 

 

Codigo Trio - Martyrs

Proch: Die Mutter wird mich fragen op. 159

Kunsemüller: Drei Gesänge op. 12

Singer: From Petrarch

Nicolai: Die Träne, op.30

Seitz: The Virgins - The Martyrs

R. Strauss: Alphorn

Rodilla: El Caos

Codigo Trio: Janneke Schaareman (mezzo), José Luis Sogorb Jover (hoorn), Celia García García (piano)

Eigen uitgave www.codigotrio.com • 48' •

Opname: 28-29 februari 2011, Chapel Studio, Tilburg


Vrienden van het Lied weten het al: de combinatie stem - hoorn - piano is een gelukkige. Schubert bewees het in 1828 met zijn 'Auf dem Strom' voor tenor, hoorn en piano. Of hij de eerste was zullen we nooit weten, de bekendste is hij in ieder geval wel, en hij werd direct geïmiteerd. Heinrich Proch (1809-1878) volgde in de voetsporen van Schubert, schreef eveneens honderden liederen, waarvan een flink stel met de hoorn als extra instrument. Eén ervan opent deze cd en bewijst dat Proch zich nergens voor hoeft te schamen. Als tweede ontmoeten we Ernst Kunsemüller (1885-1919) met drie liederen opus 12. Opvallend aan het tweede, Turmwachterslied, is de tegenmelodie in de hoorn, het koraal Wachet auf ruft uns die Stimme, bekend van Bachs beroemde koraaalvoorspel. Twee Amerikaanse componisten maken hun opwachting: Jeanne Singer (1924) en Paul Seitz (1951). Seitz zet twee Holy Sonnets van John Donne voor de sobere bezetting van stem en hoorn en slaagt daar wonderwel in, middels een aan Britten herinnerende lyriek. Richard Strauss, met een hoornspelende vader en Otto Nicolai, zelf hoornist, sluiten het segment Duitse romantiek. De cd vervolgt met een modern werk van een Spanjaard, Enrique Navarro Rodilla (1962), El Caos, speciaal voor deze uitvoerenden geschreven. Daarna volgt nog een wat raadselachtige bonustrack met een compositie van Louis Spohr, die kinkt als een gramofoonplaat. Het boekje vermeldt niets over de diepere achtergrond van deze geste.

De cd wordt in eigen beheer uitgegeven door het Codigo Trio, en gooit vooral hoge ogen door het interessante repertoire, dat ook nog eens zeer beluisterbaar is. Hoornist Jover levert een voortreffelijke prestatie - hij is de ster van dit drietal. Mezzosopraan Janneke Schaareman en pianiste Celia García García leveren een verzorgde bijdrage, en de opname is vooral wat de hoorn betreft prima in orde. Stem en piano worden iets naar de achtergrond verdrongen en de opnameruimte is kennelijk aan de droge kant. Meesterhoornist Herman Jeurissen schreef de toelichting. Een mooie cd, die je doet verzuchten dat er toch echt nog heel veel ruimte over was voor meer van die mooie liederen van Heinrich Proch.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links