CD-recensie
© Siebe Riedstra, juni 2025 |
Anton Bruckner dankt zijn reputatie in de eerste plaats aan zijn symfonieën, maar tot zijn veertigste levensjaar hield hij zich bezig met orgelspelen, een enkele compositie voor de katholieke eredienst en een uitgebreide studie van het contrapunt. Maar .. in 1865 hoorde Bruckner in München de opera Tristan und Isolde van Richard Wagner, voor wie hij letterlijk op de knieën ging. Gestimuleerd door deze nieuwe ervaring stortte hij zich op het componeren van symfonieën en grootschalige religieuze werken. In korte tijd ontstonden in 1866 de Eerste symfonie en de Mis in e voor gemengd koor en blazers. Een mis waarin Bruckner de invloeden van zijn idolen Beethoven, Wagner en het strenge contrapunt met elkaar combineert. Zonder solisten, en met begeleiding van blazers, want bedoeld voor uitvoering in de open lucht. Hier in een magnifieke uitvoering door het koor van de Bayerische Rundfunk onder Peter Dijkstra. Dijkstra was tussen 2005 en 2016 werkzaam als chef-dirigent van dit koor, om er in 2022 opnieuw in dezelfde functie aan te treden. Een unieke situatie die alles zegt over zijn uitzonderlijke kwaliteiten. Het aanvullende repertoire bestaat uit vijf motetten en twee Aequales voor drie trombones. Wat deze uitgave extra cachet verleent is de tweede cd met een podcast over het ontstaan van de Mis. Weliswaar in het Duits maar door de vele muziekvoorbeelden goed te volgen. Het is evident dat Dijkstra met dit koor kan lezen en schrijven en er zijn geheel eigen stempel op heeft weten te drukken. De combinatie met de blazers van het Münchner Rundfunkorchester is van een onaardse klankschoonheid. index |
|