![]() CD-recensie
© Siebe Riedstra, oktober 2014
|
Onder de titel Metaphora presenteert de titularis van het Marcussen orgel in de Rotterdamse Laurenskerk deze cd. Daarmee viert hij het veertigjarig bestaan van 'zijn' orgel, dat op 8 december 1973 in gebruik werd genomen. Een kolossaal instrument, dat als kind van zijn tijd eminent geschikt is voor het barokke repertoire, maar ook uitgerust is met een Frans georiënteerd zwelwerk. Een orgel waarmee je met de benodigde fantasie alle kanten op zou moeten kunnen, en componisten laten horen die geen bloedverwantschap met het instrument hebben. Daarvoor heb je klanken nodig die eigenlijk niet ter beschikking staan, maar die je toch weet te suggereren - metaforen dus. Zo komt de Franse barok tot klinken in de Grande Dialogue van Marchand. Mozarts Fantasie in f wordt van een speelklok omgevormd tot orgelwerk. De typische Engelse orgelklank levert Herbert Howells. César Franck liet zich inspireren door Cavaillé-Coll en doet mee met zijn Fantasie. De meest onwaarschijnlijke bijdrage komt van Marcel Dupré: de Symphonie-Passion. Dat is een partituur voor een groot symfonisch instrument zoals de Amerikaanse bouwer Aeolian-Skinnner ze maakte. Het spreekt vanzelf dat Boerema deze keuzes volkomen waarmaakt. Om het beeld te completeren doet hij er nog een schepje bovenop met een bonus-cd waarop hij zijn eigen 'Petite Suite pour Grand Orgue' speelt. Wie uitverkoren is om voor zo'n instrument verantwoordelijk te zijn, wil laten horen wat hij waard is. Dat is Hayo Boerema voortreffelijk gelukt. index |
|