![]() CD-recensie
© Siebe Riedstra, februari 2015
|
Els Biesemans (Antwerpen, 1978) werd aan het Lemmens Instituut te Leuven opgeleid als toetsenist. Ze is in gelijke mate actief op orgel, piano, klavecimbel en fortepiano. Haar discografische debuut maakte ze in 2006 met een recital op het Van Bever orgel in de Dominicanenkerk te Brussel, waar ze destijds titularis was. Een uitstekende cd met symfonische orgelwerken, waaronder plaatpremières van stukken van Joseph Jongen, Paul Gilson en Raymond Moulaert. Een uitgave waarmee ze veel eer inlegde. Inmiddels is Biesemans verkast naar Zürich, waar ze sinds 2010 organist is van de Hervormde Kerk in Zürich-Wiedlikon. Behalve als organiste is ze ook actief als bespeelster van de fortepiano. Dit is haar tweede cd voor het label Genuin - op de eerste vertolkt ze de Vier Jahreszeiten van Fanny Mendelssohn. Voor haar tweede opname kiest ze voor een origineel concept: liederen die door Franz Liszt werden bewerkt voor de piano. Heel apart is dat alle liedteksten in het begeleidende boekje zijn afgedrukt. Maar belangrijker nog is de keuze van het bespeelde instrument: een originele pianoforte uit 1835 van Aloys Biber. Prachtig gerestaureerd en in zijn eentje de kennismaking met deze uitgave meer dan waard. Franz Liszt, de onbetwiste keizer van de pianotranscriptie bewerkte zo'n honderdvijftig liederen voor zijn instrument. Hoewel Biesemans in haar toelichting vurig pleit voor het pianistische vermogen van Liszt om de zangstem te evenaren, is het toch duidelijk dat het belang van deze bewerkingen ligt in de uiterst virtuoze omspelingen waarmee hij de zangpartij weet te larderen. Biesemans voelt zich als een vis in het water achter dit instrument en met deze partituren voor zich. De opname van de Zwitserse Radio laat dit juweel van een instrument in de gehele breedte en diepte tot zijn recht komen. index |
|