© Siebe Riedstra, oktober 2021

Beethoven: Symfonie nr. 7 in A, op. 92

MusicAeterna o.l.v. Teodor Currentzis
Sony 19439 74377 • 40' •
Opname: aug. 2018, Konzerthaus, Wenen

De Griekse dirigent Teodor Currentzis (1972) viert volgend jaar zijn vijftigste verjaardag en is sinds het seizoen 2018/19 chef-dirigent van het SWR Sinfonieorchester, het orkest dat het resultaat is van de fusie van het Stutgarter Radio Symfonie orkest en het orkest van de SWR Baden-Baden, ooit opererend onder de illustere leiding van Hans Rosbaud, Ernest Bour en Michael Gielen. Op de website van de SWR zijn al een aantal concerten te zien waaruit blijkt dat Currentzis de traditie van zijn grote voorgangers voortzet, dus op geluidsdragers zullen we daar binnen niet al te lang tijd kennis van kunnen nemen. Currentzis weet met zijn musiceren en zijn provocerende uitspraken (I will save classical music) de gemoederen flink bezig te houden. Maar hij is ook een ondernemer in de buitenklasse, die met het MusicAeterna orkest als oprichter, dirigent en goeroe spectaculaire resultaten weet te bereiken. MusicAeterna speelt op oude instrumenten en streek in de zomer van 2018 neer in de Grote Zaal van het Konzerthaus in Wenen, met concerten en opnamen ter voorbereiding op het Beethovenjaar. Currentzis stemt de omvang van zijn strijkorkest wijselijk af op de capaciteit (1840 stoelen) van die zaal. Het technische niveau van het orkest is verbluffend, en wat Currentzis ermee weet te realiseren is al even verbluffend, zowel in positieve als negatieve zin. Currentzis is naar eigen zeggen op zoek naar de spiritualiteit die in de architectuur besloten ligt. In zijn zoektocht komt hij tot beslissingen die je nergens in Beethovens partituur terug vindt. Eén voorbeeld: in het tweede deel laat hij de strijkers regelmatig op de grens van het hoorbare spelen: al luisterend vraag je je af of er iets mis is met je installatie.

Sony bracht de Vijfde Symfonie al eerder als losse uitgave uit, die hier door Aart van der Wal is besproken. Dat de Vijfde en deze Zevende niet gewoon op één schijfje werden uitgebracht was de uitdrukkelijke wens van Currentzis. Zoals gewoonlijk kreeg hij zijn zin.