© Siebe Riedstra, juli 2019

(J.L.) Adams: Become Desert

Seattle Symphony o.l.v. Ludovic Morlot
Cantaloupe Music CA 21148 • 41' • cd (stereo) + dvd (stereo/surround)
Opname: sept. 2018, Benaroya Hall, Seattle (VS)

As a composer it's my belief that music can contribute to the awakening of our ecological understanding. By deepening our awareness of our connections to the earth, music can provide a sounding model for the renewal of human consciousness and culture.
John Luther Adams

Je hebt John Adams en je hebt John Luther Adams, twee Amerikaanse componisten van dezelfde generatie. John (1947) woont al jaren in California en is wereldberoemd. John Luther, die de afgelopen decennia in Alaska woonde, heeft andere idealen. Hij werd in 1953 geboren in de staat Missisippi en groeide niet op met klassieke muziek. Hij drumde in rockbandjes en kwam via de muziek van Frank Zappa terecht bij componisten als Varèse en Morton Feldman. Hij studeerde in California en verhuisde in 1978 naar Alaska, waar hij zich inzette voor het milieu en de pauken sloeg in het Fairbanks Symphony Orchestra. Als componist genoot hij in kennerskring een reputatie om zijn milieubezorgde klanken, tot hij in 2014 de Pulitzer Prize ontving voor Become Ocean, een groot orkestwerk uit 1913, waarvan de opname in 2015 een Grammy Award in de wacht sleepte.

In 2014 vertrok Adams om gezondheidsredenen uit Alaska, en tegenwoordig woont hij afwisselend in New York, Mexico en Chili. In 2018 voltooide hij de ‘sequel' van Become Ocean, eveneens voor groot orkest en koor, Become Desert. Beide werken hebben niet de pretentie om natuurgeluiden in muziek na te bootsen, maar geven wel weer hoe de ongenaakbare onbeweeglijkheid van de natuur voor een ontvankelijke geest tot klank kan worden. Net als de andere John Adams is John Luther een minimalist, maar waar John de energie uit zijn adhd genen haalt zoekt John Luther naar de serene rust die oceaan en woestijn in windstilte uitstralen. Dat er in deze partituren geen ruimte is voor ritme of melodie spreekt vanzelf, de klankmassa's schuiven als tektonische platen over en langs elkaar heen, wat nog eens benadrukt wordt door de ruimtelijke indeling in vijf groepen die rond het publiek zijn opgesteld. In Nederland zijn beide werken te horen geweest bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Het orkest van Seattle was in beide gevallen verantwoordelijk voor de wereldpremière.

De opname van Become Desert verschijnt in twee formaten, cd en dvd. De cd bevat standaard stereo, de dvd surround-sound of stereo naar keuze. Het beeldmateriaal op de dvd bestaat uit stilstaande beelden die in elkaar overvloeien en eerlijk gezegd de aandacht gedurende veertig minuten niet weten vast te houden, maar dat is uiteraard ook niet de primaire bedoeling. Over het klinkende resultaat niets dan goeds, maar de presentatie ‘sucks', om het maar eens in plat-Amerikaans uit te drukken. We moeten het doen met een dun boekje waarin de voltallige bezetting van orkest en koor vermeld worden. Verder alleen de opnamegegevens en that's all folks!