CD-recensie

 

© Paul Korenhof, maart 2019

 

Korngold: Das Wunder der Heliane
Annemarie Kremer (Heliane), Aris Argiris (Der Herrscher), Ian Storey (Der Fremde), Katerina Hebelková (Die Botin), Frank van Hove (Der Pfórtner), Nutthaporn Thammathi (Der Schwertrichter), György Hanczár (Der junge Mann)
Theater Freiburg
Freiburger Bachchor
Philharmonisches Orchester Freiburg
Dirigent: Fabrice Bollon
Naxos 8.660410-12 (3 cd's)
Opname: Freiburg, 20-26 juli 2017

   

Een raadsel is voor mij waarom zowel de zevendelige Pipers Enzyklopädie des Musiktheaters als de vierdelige Grove Dictionary of Opera totaal geen aandacht besteedt aan Das Wunder der Heliane. Niet alleen betreft het hier het laatste, meest complexe werk van een belangrijke Duitse componist uit de eerste helft van de vorige eeuw, maar het is ook een werk dat muzikaal en inhoudelijk nauwelijks onderdoet voor Strauss' Die Frau ohne Schatten, en dat thematisch sterk verwant is aan Krol Roger van Szymanowsky.

In het theater is deze opera van Korngold eveneens een grote afwezige, ondanks het baanbrekende werk van een opname uit 1992 in de Decca-reeks 'Entartete Musik'. Hopelijk komt daarin nu eindelijk verandering na deze opname die Naxos in juli 2017 maakte op basis van een concertante uitvoering in Freiburg, en die op de markt werd gebracht voor een schappelijker prijs dan de Decca-heruitgave.

Aan dat laatste kleeft echter wel het nadeel dat de cd's niet vergezeld gaan van een libretto dat ditmaal ook niet op de site van Naxos te vinden is. Wel staat er een zeer gedetailleerde synopsis in het cd-boekje, maar die werd afgedrukt in een compacte letterbrij die niet uitnodigend overkomt. Alternatieven zijn een synopsis van de Korngold Society (klik hier) of bij Wikipedia - maar dan adviseer ik wel de Engelse of Duitse versie; de Nederlandse editie van Wikipedia is op operagebied verre van foutloos en komt inhoudelijk vaak niet verder dan geneuzel op schoolkrantniveau.

Technisch en artistiek evenaart de concertante uitvoering uit Freiburg niet altijd de Decca-versie onder Mauceri, maar zij verdient zeker de aandcht, al was het maar vanwege de titelrol. Daarin horen we namelijk de Nederlandse sopraan Annemarie Kramer die hopelijk de komende jaren een kans gaat krijgen bij DNO. Hier is zij zonder meer de ster van de uitvoering, al brengen de hoge eisen die Korngold stelt, haar soms wel aan de grens van haar mogelijkheden. Op meer ingehouden moment ontplooit zij echter een zilveren lyriek terwijl zij eveneens grote indruk maakt met haar doorleefde vertolking. Om de vergelijking met Strauss' FROSCH door te trekken: zij lijkt een uitmuntende Kaiserin die hier soms gedwongen is de dramatiek van de Färberin te ontplooien.

In de veeleisende tenorpartij van Der Fremde, met een tessitura die eveneens aan Strauss doet denken (zijn Kaiser in de FROSCH is daarom berucht) horen we een al even sterke vertolking van de Britse tenor Ian Storey. Met de technische eisen van zijn rol heeft hij weinig moeite en hooguit zou ik in de lyrische passages iets meer straling en overtuigingskracht willen horen.

Zonder meer indrukwekkend is de uit graniet gehouwen Herrscher van de donker getimbreerde Aris Agiris (eindelijk weer eens 'echte' bariton!), terwijl ik eveneens met genoegen heb geluisterd naar de Pförtner van de Duitse bas Frank van Hove. Ook de kleinere rollen leveren uitmuntende bijdragen en onder leiding van Fabrice Bollon komen koor en orkest tot een uitvoering die het werk eer aandoet. Een technisch schoonheidsfoutje is de soms abrupt afgekapte klank (o,a, aan het eind van cd 2).


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links