![]() CD-recensie Ook Vesselina Kasarova zingt Carmen!
© Paul Korenhof, juni 2009 |
||||||
Vesselina Kasarova | Passionate AriasCilea: Adriana Lecouvreur 'Acerba voluttà'. Verdi: Il trovatore 'Stride la vampa'- Don Carlos 'Nei giardin del bello'- 'O don fatale'. Tsjaikovski: Orleanskaja deva 'Da chas nastal... Prostite vi, kholmi'. Mascagni: Cavalleria rusticana 'Voi lo sapete, o mamma'. Bizet: Carmen Habanera - Séguedille - Entr'acte & Chanson gitane - 'Enfin c'est toi!... Je vais danser en votre honneur'. Saint-Saëns: Samson et Dalila Danse des prêtresses - 'Printemps qui commence'- 'Mon coeur s'ouvre à ta voix'. Vesselina Kasarova (mezzosopraan), Zoran Todorovich (tenor) Münchner Rundfunkorchester o.l.v. Giuliano Carella. RCA 88697183502 (opname: oktober 2007) Terwijl in Het Muziektheater de Bulgaarse Nadia
Krasteva de titelrol in Carmen vertolkt, geeft een
nieuwe recital-cd van Vesselina Kasarova een indruk
hoe haar beroemde landgenote deze opera interpreteert
- en dat is indrukwekkend, dat dient gezegd. Kasarova,
die de rol in het haar vertrouwde operatheater van
Zürich voor het eerst op het toneel zong, is
een Carmen van allure, een subtiele verleidster met
oog voor de lyrische aspecten van de rol. Haar Carmen
is daarbij verre van ordinair, zelfs ietwat afstandelijk,
wat de indruk van overwicht op haar mannelijke 'Umwelt'
alleen maar versterkt. Je voelt bij deze Carmen ook
dat zij ieder moment van mening en gevoelens kan veranderen,
niet uit grilligheid of wispelturigheid, maar vooral
als teken van vrijheid, zowel tegenover haar omgeving
als tegenover zichzelf. Zij is geen slaag van haar
eigen gevoelens, maar zet die zo nodig naar haar hand,
al was het maar om haar superioriteit te bewijzen!
In dat kader was het een goed idee om in plaats van
de kaartscène nu eens de dansscène met
de verleiding van Don José uit de tweede akte
op te nemen. Hoewel: ik had die kaartscène
er eigenlijk toch graag bij gehad! Jammer dat Kasarova zich voor deze recital-cd niet
beperkte tot het Franse repertoire. Er was toch waarlijk
genoeg wat zij nog had kunnen opnemen! In plaats daarvan
horen we nu een vijftal Italiaanse aria's en die schoenen
zijn haar toch echt een maatje te groot. Haar Santuzza
(Cavalleria rusticana), evenals Carmen een rol in
het grensgebied tussen sopraan en mezzosopraan, levert
de minste problemen op, al mis ik hier wel een extra
dosis zuidelijke hartstocht. index | ||||||