Kerst in harmonische sfeer

© Paul Korenhof, december 2014

Frommerkerst

'Es ist ein Ros entsprungen', 'Ding dong merrily on high', 'O Tannenbaum', 'Entre le boeuf et l'âne gris', 'A perfect Christmas', 'Svete tihii' en vijftien andere liederen uit de kerstsfeer.

Claron McFadden (zang), Paul van Utrecht (gitaar), Laurens Goedhart (sleighbells), The Dutch String Collective o.l.v. Marieke de Bruijn, Frommermann (Jan-Willem Schaafsma en Leon van Liere, tenor - Matthijs van de Woerd en Jan Willem Baljet, bariton, Martijn de Graaf Bierbrouwer, bas - David Bollen, piano - Paul van Utrecht, gitaar)

Frommermann Records FRM-002

Tijdens het Grachtenfestival 2005 bracht een groepje van zes jonge zangers, begeleid door de pianist David Bollen voor het eerst 'songs' in de sfeer van de vooroorlogse Comedian Harmonists ten gehore en de bijval was groot. De combinatie van humor, muzikaliteit, een vleugje 'ouderwets amusement', speelsheid, theatraliteit met daarbij een ironische knipoog naar het publiek sloegen duidelijk aan in een wereld waarin entertainment vaak wordt beheerst door electronica, drammerige ritmiek en een expliciete directheid. Het ensemble Frommermann was geboren, meerdere optredens en de eerste cd volgden (klik hier). Vervolgens leidde het succes tot een uitbreiding van het repertoire, tot nieuwe series optredens en natuurlijk ook tot nieuwe cd's, al blijft het 'erbij zijn', het directe contact met het publiek toch de grootste charme van Frommermann.

Optredens in de kerstsfeer konden niet uitblijven, maar de daarbij behorende cd vroeg om 'even wennen'. De tenor Marcel Reijans die deze maand voor het laatst met Frommermann optreedt, bleek op de cd al te ontbreken en bij een ensemble dat met drie tenoren tegenover drie lagere timbres perfect in evenwicht was, had dat gevolgen. Niet alleen ligt de balans in de samenzang nu anders, maar de lichtere nummers lijken nu iets minder licht van touch waardoor ook de ironische knipoog is afgezwakt.
Natuurlijk is kerstrepertoire soms iets serieuzer van aard, maar titels als 'Baby, it's cold outside' (met een heerlijke Claron McFaddon als gaste) en 'Mele Kalikimaka' ('Op het goudgele strand van Ameland, vloog jouw mooie rieten rokje in brand') wijzen erop dat het absoluut niet de bedoeling was humor te vermijden.
Een ander verschil is het feit dat in de tamelijk directe opname de afzonderlijke stemmen minder tot een eenheid versmelten. Ook dat lijkt bij te dragen aan de vermindering van die ironische knipoog, die juist door de nadrukkelijk gepolijste klank versterkt werd. Ironie zit vaak in het net even 'over de top gaan' (de parodie op Rossini's Barbier-ouverture op hun eerste cd is een perfect voorbeeld) en dat miste ik hier een beetje. Maar Frommermann kennende twijfel ik er niet aan dat humor en ironie ook tijdens hun komende kersttournee volop aanwezig zullen zijn!