(C.P.E.) Bach: Sonate voor harp in G, Wq. 139/H 563 (sel.)

(Heinrich Ignaz Franz) Biber: Vioolsonate no. 6 in c, C. 143 (Passacaglia) – Rozenkranssonate, C. 105 (Passacaglia)

(Carl Heinrich) Biber : Sonate voor trompet (Adagio) – Sonate voor 2 hobo's (Presto)

Tabea Debus (blokfluiten), Alon Sariel (luit)
GWK Records GWK 156 • 65' •
Opname: 9-11 augustus 2021, Fattoria Musica, Osnabrück (D)

De in Duitsland geboren blokfluitsite Tabea Debus (1991) en de uit Israel afkomstige Alon Sariel (1986), bespeler van onder meer luit en mandoline, kregen dankzij sponsoring van de Deutsche Stiftung Musikleben en de Gesellschaft zur Förderung der Westfälischen Kulturarbeit (GWK) de mogelijkheid een cd uit te brengen. Ze grepen de kans met beide handen aan en dat doet na beluistering zeker verlangen naar meer.

Wanneer je de biografie van Tabea Debus leest, blijkt dat ze al tientallen jaren actief is als professioneel musicus. Naast wereldwijde optredens in kleine gezelschappen en concerten met ensembles als La Serenissima en The English Concert is zij zeer actief als docente in met name Engeland en Duitsland. Alon Sariel zit evenmin stil en is een groot promotor van zijn instrumenten, naast de luit en de mandoline, de barokgitaar, de theorbe, de aartsluit en de (o)ud. Beide musici maken zich bovendien sterk voor de hedendaagse muziek. Het zou erg mooi zijn wanneer we als luisteraars op een eventueel volgende cd hier ook iets van mogen horen!

Het programma voor deze cd is gebaseerd op een denkbeeldig concert dat onder leiding van Carl Phillip Emanuel Bach zou hebben kunnen plaatsvinden, in 1767, kort na de dood van Telemann. Het zou dan tevens een eerbetoon zijn geweest aan zijn vader Johann Sebastian en enkele van diens tijdgenoten. Vader Bach was erg gecharmeerd van de blokfluit en de daarbij zo goed passende luit. Voor deze combinatie moesten wat dit nieuwe album betreft de meeste composities worden aangepast.

Hiernaast koos het duo Debus-Sariel ervoor om werken uit te kiezen van steeds twee leden uit een muzikale familie, hetgeen de titel Sounds Familiar verklaart. Naast Johann Sebastian en Carl Philippe Emanuel Bach werd gekozen voor vader Heinrich Ignaz Franz (von) Biber (1644-1706) en zijn jongste zoon Carl Heinrich (1681-1749) en de broers Silvius Leopold (1687-1750) en Johann Sigismund Weiss (1690-1737). Daarvoor moesten de meeste composities, behalve die van de broers Weiss en de Passacaglia uit de zesde vioolsonate van Heinrich Biber, worden gearrangeerd. Debus en Sariel tekenden er zelf voor.

Zeker in de Barok was het heel gewoon dat muziek hergebruikt en gearrangeerd werd. Bach deed het zelf ook, maar zijn muziek te bewerken is en blijft een vak apart. Althans, wanneer recht wil worden gedaan aan het origineel. Voor de Suite in c, waarvan voorheen meestal werd aangenomen dat dit werk voor luit geschreven is (wat waarschijnlijk niet klopt), lijkt dat geen probleem. Zelfs de composities voor viool van Bach en Heinrich Biber doen mijns inziens voldoende recht aan het origineel. Persoonlijk vind ik beide werken van Biber zelfs de hoogtepunten van deze cd, met die van Carl Heinrich Biber en de broers Weiss als mooie aanvulling. Er valt prima te leven met deze arrangementen maar wat meer oorspronkelijke en tevens onbekende composities waren welkom geweest.

De uitvoering bevalt mij zeer goed. De uitmuntende kwaliteiten van zeer goed opgeleide en getalenteerde musici zijn tegenwoordig bijna vanzelfsprekend. De ‘veilige' keuze van de muziek en de uitvoering zorgen ervoor dat de muziek niet saai klinkt wat bij soms routineus gecomponeerde en uitgevoerde barokmuziek nogal eens het geval is.
De opnamelocatie, Fattoria Musica, in een landelijk gebied nabij de industriestadt Osnabrück kom ik niet vaak tegen bij cd-opnamen. De heldere registratie die goed de details laat horen bevestigt mijn positieve indruk die ik kreeg bij het beluisteren van de eerder besproken cd Dedicated To van het GWK-label. De toelichtingen en de foto's in het cd-boekje zijn prima verzorgd, zoals gewoonlijk bij deze uitgever.