Arrangementen: Krishnasol Jiménez

Navegar Mar Afuera: María Cristina Kiehr (sopraan),
Krishnasol Jiménez (gitaar),
Roberto Koch (colachon)
Brilliant Classics 96205 • 52' •
Opname: sept. 2020, Martinskirche, Müllheim (D)

Deze cd is vooral gewijd aan Santiago de Murcia (1673-1729), een gevierd gitarist die waarschijnlijk ruim tien jaar aan het hof in Madrid verbonden was. Hij maakte reizen naar onder meer Frankrijk en het zuidelijke deel van de Habsburgse Nederlanden, het gebied dat ongeveer gelijk is aan het huidige België en Luxemburg. Hij had vrijwel zeker contacten met landgenoten die weer connecties hadden in Mexico. Waarschijnlijk is hij zelf nooit in Mexico geweest, maar al tijdens zijn leven bereikten zijn (gitaar)composities dat land al. Hij schreef een verhandeling: Resumen de acompañar la parte con la guitarra, die in 1714 verscheen. Een hoofdstuk over continuobegeleiding werd in 1776 in een gezaghebbende gitaarmethode gebruikt.

De cd opent met een werk van Gaspar Sanz (1640-1710) die vooral in Italië werkte en handboeken schreef over de gitaar. Ook Sanz lijkt niet in Mexico te zijn geweest.

De connectie tussen de Spaanse (barokke) muziek en de Mexicaanse populaire volksmuziek lijkt in de achttiende eeuw te zijn ontstaan, een connectie die in sommige populaire muziek nog steeds bestaat, vooral merkbaar in de dans en de tekst die is opgebouwd uit verschillende zogenaamde coplas (verzen). Deze kennis maakt de ondertitel van deze cd: Spanish Baroque Music & Mexican Folk Music, begrijpelijk.

Mogelijk klinken de arrangementen die Krishnasol Jiménez, de gitarist van het trio Navegar Mar Afuera, maakte daarom zo authentiek. Het gaat om volksliederen bestaande uit traditionele melodieën die worden begeleid door instrumenten uit de Barok.

Veel concrete informatie over de bewerkingen vinden we helaas niet in de begeleidende tekst. Wat helaas tevens meespeelt is het te kleine lettertype met te weinig marges en witruimte die een aanslag pleegt op de leesbaarheid van het geheel; en al helemaal voor lezers met een visuele beperking. Gelukkig zijn de teksten van de liederen in het Engels vertaald, zij het in een nog kleiner lettertype maar wel met meer witruimte.

Het gaat natuurlijk om de muziek waarbij Krishnasol Jiménez op de Sabionari-gitaar (1679) van Stradivarius speelt en Robert Koch op de colachon (colascione), een luit met lange hals. Liederen die vooral (hoe kan het eigenlijk anders) over de liefde gaan, met erg veel tekst. Prachtig om de heren solo of samen te horen spelen, maar ook als begeleiders van de onvolprezen Argentijnse sopraan María Cristina Kiehr die schitterend zingt en zo extreem goed articuleert dat ik heel veel woorden versta, terwijl ik toch amper een woord Spaans spreek. Heel bijzonder om haar als het ware te herontdekken nadat ik haar nagenoeg uit het oog verloren was na een of meer festival(s) Oude Muziek in Utrecht, enkele decennia geleden. Subliem!