CD-recensie
© Kees de Leeuw, augustus 2017
|
Black Pencil bestaat uit blokfluitist en artistiek leider Jorge Isaac, panfluitist Matthijs Koene, altvioliste Esra Pehlivanli, accordeonist Marko Kassl en percussionist Enric Monfort. Het ensemble bestaat al weer 7 jaar en werkt op projectbasis. Enkele projecten zijn Pulso Llanero, Acht eeuwen lied en Buffoni! Van het laatste project werd een cd uitgebracht (de recensie vindt u hier). Ook werd toen een dvd over (Nederlandse) meesters van de blokfluit uitgebracht (klik hier hier voor een bespreking die inmiddels op YouTube te bekijken is. Er is nu een nieuwe cd uitgebracht met de weerslag van het project Kaiseki. Kaiseki is een traditioneel Japans meer-gangen diner. Kaiseki refereert ook aan de vaardigheden en technieken die nodig zijn om het diner te maken. Het ensemble noemt als kernwoord gecomponeerde maaltijden. Hierbij zijn de leegte, de variatie, de symmetrie, het vermijden van herhalingen, detaillering, eetgeluiden en de vier seizoenen kenmerkend. Kenmerkend voor het ensemble is een combinatie van nieuwe composities en eigen arrangementen van reeds bestaand werk. Aan vijf componisten werden opdrachten verstrekt door het Fonds Podiumkunsten. Robert van Heumen (1968) hield zich in zijn composities Stranger (2008) en The first law of Kipple (2012) al bezig met het thema s amenstelling door ontleding. Zijn A short piece of decay borduurt hierop voort. Een maaltijd consumeren of het voorbereiden hiervan kan men zien als een geleidelijk verval. Hij associeert het met het verval van het leven en de vraag waardoor je dit probeert te vermijden. Onder meer door te ademen en te eten. Maar uiteindelijk neemt in het leven de entropie (wanorde; verval) onvermijdelijk de overhand. Zoals een zeer zorgvuldig gedekte tafel verwordt tot een rommelige stapel afwas is de dood het toppunt van entropie in het leven. Tampopo van de in 1968 geboren Arnoud Noordegraaf verwijst naar de gelijknamige Japanse speelfilm. Een jong stel test hun fragiele liefde door een eierdooier uit te wisselen zonder gebruik te maken van hun handen. Meer en meer wordt de eierdooier een mysterieus zelfstandig element. De compositie bevat veel duetten, zoals voor de hand ligt in een compositie waar twee verliefde mensen centraal staan. Drie arrangementen van Jorge Isaac zijn ook gewijd aan het Kaiseki project. Het volkslied Kariboshi Kira Uta is voor het hele ensemble met een baslijn van Walter van Hauwe, één van Nederland meest begaafde blokfluitisten. Lamm toont zich in Arlecchino unmasked vooral geïntegreerd door de mysterieuze maskers en de verborgen identiteiten. Er zijn vier steeds weerkerende muzikale patronen voor de altviool, accordeon, blokfluit en panfluit. De musici wisselen hun hoofdmotieven en persoonlijkheden uit in opdracht van Arlecchino (Harlekijn), de percussionist. Deze lijkt de leider maar telkens weer stellen de andere musici hun 'dirigent' op de proef. Zijn leiderschap kan kortdurend zijn of zelfs een illusie zijn. De vraag rijst dan of hij wel een leider is? Is hij eigenlijk geen clown? De al jaren in Nederland woonachtige Duitse gitarist en componist Florian Magnus Maier is in het popmuziekcircuit bekend als Morean en speelt in diverse bands. Mogelijk kennen lezers hem onder meer van zijn compositie Schattenspiel die hij uitvoerde met het Radio Philharmonisch Orkest. Click Plan Be heeft als alternatieve titel Le crimp de la Chaussure. Hij verwijst hiermee naar een 'crimp', volgens de Britse komediegroep The mighty Boosh een kort eenstemmig no-nonsense lied dat met grote overtuiging wordt gezongen. Maier verheugde zich zeer in de compositieopdracht omdat hij zich nu met het absurde theater kon bezighouden. Absurditeit, dada, betekenisloos en verwarring zijn de woorden die de musicus zelf gebruikt. Zoals je soms aan gerechten moet wennen voor je ze waardeert geldt dit ook voor sommige muziek van Kaiseki. En dan zal het nog niet ieders smaak zijn want de muziek van de cd is, volgens hun eigen website, niet alleen geheimzinnig, beeldschoon en meditatief, maar ook, soms schel, agressief en chaotisch. Naar mijn mening is de cd echter zeker waard om te beproeven. Het volgende project La Volta, gebaseerd op de uitvoeringspraktijk van muziek en composities uit de Elizabethaanse tijd, is al opgenomen. Ik kijk er al vol verwachting naar uit. index |
|