CD-recensie

 

© Kees de Leeuw, juli 2022

Crime Scenes

Schubert: Heidenröslein D 257 – Die Forelle D 550 – Der Zwerg D 771
Eggert: Stille Oeynfassung. Aus: Neue Dichter Lieben
Schumann: Muttertraum op. 40 nr. 2 – Ballade vom Heideknaben op. 122 nr. 1 - Herzeleid op. 107 nr. 1 – Belsatzar op. 57 - Löwenbraut op. 31 nr. 1- Der Soldat op. 40 nr. 3
Barber: The Crucifixion. Aus: Hermit songs op. 29
Gees: Mondlied eines Mädchens
Pfitzner: Müde op. 10 Nr. 2
Sviridov: Findlay. Aus: Lieder auf Gedichte von Robert Burns nr. 6
Grieg: Die verschwiegene Nachtigall op. 48 Nr. 4
Brechtje Nelleke van Dijk: Endangered
Ullmann: Der müde Soldat Aus: Chinesische Lieder
Moesorgski: Der Feldherr Aus: Lieder und Tänze des Todes
Ilse Weber: Ich wandre durch Theresienstadt

Esther Valentin-Fieguth (mezzosopraan), Anastasia Grishutina (piano)
GWK Records 155 • 84' •
Opname: juni 2021, Hans Rosbaud Studio, Baden-Baden

   

Twee jaar geleden verscheen de debuut-cd Amors Spiel van het duo Valentin- Grishutina. De dames konden deze opname maken dankzij het ondersteuningsprogramma 'SWR2 New Talent'. Dankzij deze steun van de Südwestrundfunk (SWR) werden ook verschillende optredens van hen uitgezonden. De nieuwe cd Crime Scenes kwam eveneens tot stand met steun van het programma van de SWR.

Esther Valentin-Fieguth en Anastasia Grishutina leerden elkaar in 2016 kennen tijdens hun opleiding aan de Hochschule für Musik und Tanz in Keulen. Allebei hebben ze een grote passie voor het lied. “De prachtige combinatie van woord en klank in de liedkunst maakt op iedereen indruk, omdat ze recht naar het hart gaat,” zoals Grishutina het zegt.
Zo mooi is het natuurlijk niet, want de liedkunst is lang niet aan iedereen besteed. Gelukkig kregen de dames kregen al veel erkenning van de luisteraars en kenners die wel van het lied houden en ontvingen ze zowel in ‘s Hertogenbosch (Internationaal Vocalisten Concours 2019) als in Dortmund (Internationale Schubert Competitie 2018) de publieksprijs.

Valentin heeft sinds dit jaar een aanstelling als Debüt-Künstlerin bij de Nikolaisaal in Potsdam. Hier krijgt zij de kans om zich verder te ontwikkelen maar tegelijkertijd om leerlingen van een volgende generatie te onderwijzen en te enthousiasmeren.

Anastasia Grishutina schreef in februari 2021 op haar website dat zij “ist überglücklich ein Teil der hervorragenden Lied Abteilung der Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover sein zu dürfen!” Samen kunnen Grishutina en Valentin zich verder aan de liedkunst wijden want de laatste heeft aangegeven dat ze zich vooral op de liedkunst wil concentreren.

De Crime Scenes hebben zeer verschillende achtergronden en oorzaken zoals moord, zelfmoord, verkrachting, natuur, liefde, oorlog en godslastering. Het waarom speelt een grote rol en moet ons te denken geven, aldus de musici. De variëteit aan componisten uit verschillende eeuwen maakt het allemaal nog veelzijdiger.

Ik noem daarbij enkele composities die mij opvielen en die wat minder bekend zijn, waarvan Endangered mij een van de meest opvallende bijdragen lijkt. De compositie is van de Nederlandse Brechtje Nelleke van Dijk (1993), gebaseerd op een tekst van Akua Lezli Hope. Het is een waar gebeurd verhaal over een kind van 4 jaar dat in een dierentuin in Cincinnati door een gorillamannetje werd gepakt maar het kind geen kwaad deed. Al snel werd besloten dat de gorilla gedood moest worden. Hope vraagt zich af waarom wij mensen gorilla's in het wild uitroeien of in dierentuin opsluiten.

Heel symbolisch staat midden in het programma het ontroerende Mondlied eines Mädchens van Michael Gees (1953), op een tekst van Franz Werfel. Hier is geen sprake van een misdaad maar van een meisje dat enorm onder de misdaden en de slechtheid van de mensen lijdt. Zij wil de mensheid redden maar is hier niet toe in staat.

Het afsluitende lied Ich wandre durch Theresienstadt van de Joodse schrijfster Ilse Weber (1903-1944) die de moed had om kinderen naar de gaskamers te begeleiden en uiteindelijk ook zelf vermoord werd, is zeer aangrijpend eenvoudig over het verlangen om naar huis te gaan en vrij te zijn. Anastasia Grishutina componeerde de begeleiding omdat zij niet tevreden was over de bestaande. Een aangrijpend einde van een cd die tot nadenken stemt en je zeker, als je daarvoor nogal gevoelig bent, erg somber kan maken.

Gelukkig is er dan ook de bewondering voor wat beide dames presteren en de verwondering welke emoties muziek kan opwekken. Valentin en Grishutina zijn in alle opzichten prima op elkaar ingespeeld, het is een perfect duo met een enorme toewijding.

Dat de liedteksten niet in het cd boekje staan en alleen maar online te vinden zijn vind ik een minpunt. Ik zit liever niet steeds met een laptop op schoot en liedteksten vanaf een smartphone lezen is voor mij, met visuele beperkingen, nogal inspannend en erg onaangenaam. Gezien de grote aandacht die GWK geeft aan de zo fraai uitgevoerde cd boekjes, met in dit geval een uitgebreid en diepgravend interview met het duo, hoop ik dat bij een volgende uitgave de teksten weer in het cd-boekje worden afgedrukt.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links