CD-recensie

 

© Jan de Kruijff, februari 2006

 

 

Stravinsky: Petroesjka (1947).

Rachmaninov: Symfonische dansen op. 45.

Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Mariss Jansons.

RCO Live RCO 05004 • 70' • (sacd)

 

 


Met enige bezorgdheid deze (super audio) cd in mijn Sony-speler gestopt omdat de ervaring van de vorige RCO opname met tweede symfonieën van Beethoven en Brahms in opnametechnisch opzicht zo tegen viel. Hopelijk zou deze opname beter zijn.

In de eerste minuut al werd die hoop in de bodem geslagen. Wie in de gelegenheid is, moet zelf echt eens deze A-B vergelijking maken, maar in gewoon stereo: in Stravinsky zelfde orkest, zelfde zaal, maar nu met Riccardo Chailly (Decca 443.774-2 uit 1993) of verder terug in het verleden met Colin Davis (Philips 464.744-2 uit 1977) en Rachmaninov met Vladimir Ashkenazy (Decca 430.733-2 uit 1983). Wie die confrontatie met een behoorlijke muziekinstallatie beluistert, weet al binnen een paar minuten dat de nieuwe, in eigen beheer door het orkest uitgegeven plaat – los van de fraaie uitvoeringen in oktober en december 2004 en in februari 2005 – het qua brille, klankdifferentiatie, oplossend vermogen, ruimtelijkheid, transparantie en dynamiek niet haalt bij die betrekkelijke oudjes. sacd of niet, het blijft vrij pover. Probeer ter bevestiging desnoods ook andere opnamen, bijvoorbeeld Rattle met Petroesjka (EMI 573.551-2) en Rachmaninov met Kondrashin (Melodyia 74321-32046-2) of Poljanski (Chandos CHAN 9759). Zo zet een trieste geschiedenis zich voort en het lijkt verstandig dat men in Amsterdam eindelijk grondige maatregelen treft.

Naschrift van Aart van der Wal:

Ik heb deze KCO-opname met Jansons ook beluisterd en deel de mening van Jan de Kruijff volledig. Het enige kleurrijke aan deze uitgave is de hoes. We spraken het Koninklijk Concertgebouworkest hierover aan maar dat mocht niet baten: de komende opnamen worden waarschijnlijk niet beter want het KCO was bijzonder te spreken over het resultaat. Dat is althans kort en bondig samengevat het oordeel van het orkest. Het lijkt mij niet correct om uit de gevoerde correspondentie te citeren, maar jammer is het allemaal wel. Het KCO heeft geen platencontract meer en gaat nu met een eigen label de boer op. Ik zou dan denken dat dan het beste been wordt voorgezet om met méésterlijke opnamen voor de dag te komen, maar nee hoor, het zit er gewoon niet in...


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links