Devienne: Duo concertant in F, op. 3 nr. 1– in G, op. 3 nr. 2

Dürnitz: Sonate nr. 1 in Bes – nr. 3 in G – nr. 5 in G – nr. 6 in C

Mozart: Sonate in Bes, KV 292

Carmen Mainer Martín (fagot), Violeta Mur (cello), Enrique Escartín Ara (piano)
Brilliant Classics 96020 • 58' •
Opname: sept. 2019, Diputación Provincial, Huesca (Spanje)

'Der Ton des Instruments ist so gesellschaftlich, so lieblich geschwätzig, so für jede unverdorbene Seele gestimmt, dass der letzte Tag der Welt gewiss noch viele tausend Fagotte unter uns antreffen wird'. Dit schreef Christian Friedrich Daniel Schubart In zijn Ideen zu einer Ästhetik der Tonkunst uit 1784. Had hij de prachtige mogelijkheden van het instrument wellicht ontdekt in de muziek van Mozart of Dürnitz?

Baron Thaddäus Wolfgang von Dürnitz was amateurfagottist en –pianist, van beroep kamerheer bij de Beierse keurvorst Karl Theodor. Hij bestelde niet alleen diverse werken bij Mozart, minstens drie fagotconcerten – waarvan we er dus maar eentje nog kennen – maar hij schreef zelf ook zes alleraardigste sonates die van een behoorlijk niveau zijn. Op dit album zijn er vier te vinden, alle in majeur, tweedelig en eenvoudig van opzet. Alleen in de Sonate nr. 3 in G verrast de componist met enige aparte modulaties en een flink uitgewerkt eerste deel.

Het lijkt wel of de pianopartij meer van Dürnitz ' inventie heeft geprofiteerd, maar de galante en speelse lijnen die hij de fagot toebedeelde doen er ook toe. Opvallend is de gemiddeld hoge ligging van de fagotpartij. Soliste Carmen Mainer Martín excelleert met een zeer afgeronde en soepele toon, aangenaam in alle registers. Zonder centje pijn beweegt ze zich door de nodige capriolen. Lastig in te schatten of er echt duizend van zulke fijne spelers op het weerbarstige instrument te vinden zijn, maar zij verkeert duidelijk in de voorste regionen. In het duospel heeft zij aan pianist Ara niet een geheel volwaardige partner: zijn spel is minder uitgesproken en aan de degelijke kant.

Anders is het gesteld met de jonge celliste Violeta Mur, die de fagottiste secondeert in twee luchtige duo's van Devienne en de befaamde, aan Dürnitz opgedragen Sonate KV 292 van Mozart. Maar in het laatste werk is de cellopartij erg ondergeschikt, absoluut niet zoals we van Mozart zouden verwachten. Het vermoeden onder muziekhistorici is dan ook dat het oorspronkelijk een kamersonate is geweest met meerdere strijkers. Met veel energie en spelplezier maken de dames er het beste van. De melodieën voor de fagot klinken heerlijk!

Feitelijk zijn de duo's van Devienne de meest volwaardige composities, met spannende lijnen voor beide instrumenten en een prettige rolverdeling. In deze werken komt de muzikaliteit van celliste Mur ook mooi boven water. Een geweldige soliste, een fijn duo, zeer aangename muziek; een aanbevolen album kortom.