CD & DVD-recensie
© Harry-Imre Dijkstra, juni 2021 |
Een nieuwe verzamelbox met deels uniek materiaal op dvd en diverse cd-opnamen die lang niet meer verkrijgbaar waren, dat is Mariss Jansons – The Oslo years, uitgebracht door| Warner Classics. Als er nog bewijs nodig was, dan ligt het hier wel voor ons: de samenwerking van ruim twintig jaar tussen de Letse dirigent en het Oslo Filharmonisch Orkest is een van de zeldzame succesverhalen in de orkestwereld. Mariss Ivars Georgs Jansons werd in 1943 in Riga geboren. Zijn vader Arvids was dirigent bij de plaatselijke opera en zijn moeder Iraida zong er hoofdrollen als mezzosopraan. Nadat zijn vader was benoemd tot tweede dirigent van het toenmalige Leningrad Filharmonisch Orkest en de verhuizing naar de nieuwe standplaats achter de rug was, begon de strenge muzikale opleiding van de jonge Mariss. Tot tweemaal toe werd een mogelijkheid om met Herbert von Karajan samen te werken door Sovjet-luimen gedwarsboomd, maar evengoed lukte het alsnog tussendoor dankzij een studentenuitwisseling met Oostenrijk. Bovendien won hij de tweede prijs tijdens het Karajan-concours in 1971. Dat was het moment dat hij zichzelf als dirigent beschouwde en niet alleen maar als de zoon van de bekende dirigent Arvids Jansons. Dankzij een aanbeveling van zijn vader werd Mariss in 1979 uitgenodigd om naar Oslo te komen. De chemie met het Oslo Filharmonisch Orkest was er gelijk en zijn chef-dirigentschap tot 2002 leidde tot grote resultaten. De jonge Mariss groeide op in het operatheater en was er dagelijks getuige van de activiteiten van zijn ouders. De eerste symfonische muziek die hem greep was de Vijfde Symfonie van Beethoven, waarvan hij als zesjarig jongetje de partituur kreeg en waaruit hij zich graag liet voorspelen door zijn moeder als hij weer eens ziek thuis was. Het pad naar de muziek werd hem door zijn ouders “als een zonnestraal” getoond, zoals hij later zei. Verder voetbalde hij graag op de binnenplaats van zijn woonblok en schoot er regelmatig een ruit aan diggelen. Oslo Hoe bescheiden, vriendelijk en beheerst hij op en naast het podium overkwam, er kon wel degelijk woede en teleurstelling in hem rondwaren, zoals over het lokale cultuurbeleid en de akoestiek van de concertzaal in Oslo. Dat laatste was uiteindelijk ook de reden om uit Oslo te vertrekken. De inhoud Opvallend is Jansons' affiniteit met muziek uit de jaren ‘30 en ‘40; de symfonieën van Sjostakovitsj werden al genoemd. De opnamen van het Concert voor Orkest en de Muziek voor snaren, slagwerk en celesta van Bartók zijn ongekend atmosferisch, ritmisch verfijnd en vol met spannend aangezette tinten. Verwacht bij Jansons nooit een exces of een opgewonden uithaal: beheersing en klankrijkdom prevaleren onder elke omstandigheid. In het romantische repertoire kunnen superieur voorbereide dramatische hoogtepunten daardoor wel eens tegenvallen, maar in het modernere genre helpt het enorm. Ook bij de redelijk veronachtzaamde symfonieën van Honegger presteert Jansons ijzersterk. Het trompet-koraal in de finale van de Tweede Symfonie maakt diepe indruk – had Lutheraan Jansons zich hiermee innerlijk zo sterk verbonden gevoeld? Jansons op beeld De opgenomen werken zijn goeddeels uiterst waardevolle aanvullingen op het cd-materiaal: een prachtig-warme uitvoering van de Symfonie in d van Franck, een heerlijk onpretentieuze opvatting van de Eerste Symfonie van Mahler, een steengoede interpretatie van de Manfred-Symfonie van Tsjaikovski en een zeer spannende uitvoering van Also sprach Zarathustra van Richard Strauss, om maar wat te noemen. Volstrekt onmisbaar is het tv-interview met Jansons over de Noorse cultuurpolitiek. Aanvankelijk ongemakkelijk door de wat geforceerde opzet van het vraaggesprek, komt Jansons in matig Duits gaandeweg in vorm en maakt met ingehouden verbolgenheid netjes gehakt van het cultuurbeleid in Noorwegen. Hij uit zijn onbegrip over het uitblijven van steun aan dit top-orkest en stelt dat, indien Noorwegen de WK-finale voetbal in Mexico had gespeeld (in 1986), de aandacht wel anders zou zijn geweest... Want het niveau van de cultuur bepaalt het niveau van de beschaving in een land, aldus Jansons. Mag deze video svp naar het volgende Nederlandse kabinet? Coda “Vraag het je hart”, was het antwoord van vader Arvids altijd op de vele levensvragen van zijn zoon Mariss; zijn hart uitte zich zelden in woord, maar altijd in de muziek die hij maakte. Totdat dit hart het begaf op 30 november 2019. _________________ index |
|